Der Einfluß präoperativer parenteraler Alimentation auf den perioperativen Verlauf bei Patienten mit Oesophaguscarcinom
- 1 July 1989
- journal article
- conference paper
- Published by Springer Nature in Langenbecks Archives Of Surgery
- Vol. 374 (4) , 208-213
- https://doi.org/10.1007/bf01359555
Abstract
In 35 consecutive patients who underwent esophagectomy for malignancy the nutritional status was evaluated. 15 patients were estimated to be malnourished and were therefore treated by total parental nutrition (TPN) for 7 days. In the control group (n = 20, no TPN) the nutritional status was normal. TPN corrected abnormal serum parameters with short half-life time. Therefore the nutritional status of both groups was equal at time of operation. The postoperative clinical outcome of both groups was as follows: In TPN-treated patients postoperative hospital stay for 26 days was shorter compared to 32 days in controls, no patient died (vsn = 4), one patient developed sepsis (vsn = 4), no patient developed acute renal failure (vsn = 3). These differences did not reach levels of significance due to the small patient groups. In conclusion our study shows that patients with esophageal cancer and regarded as well nourished seemed to suffer from nutritional deficits. Assessment of the nutritional status by commonly used nutritional parameters does not reveal these deficits. Bei 35 konsekutiven Patienten, die sich einer Oesophagusresektion wegen eines Malignoms unterzogen, wurde der Ernährungsstatus prospektiv erfaßt. 15 Patienten wurden als mangelernährt angesehen und präoperativ im Median für 7 Tage hochcalorisch parenteral ernährt. In der Kontrollgruppe (n = 20, keine TPN) wurde der Ernährungsstatus als normal bewertet. Durch die parenterale Ernährung konnten bestehende Defizite bei Parametern mit kürzerer Halbwertszeit ausgeglichen werden, so daß am Tage vor der Operation der Ernährungsstatus beider Gruppen vergleichbar war. Auch hinsichtlich präoperativer Risikofaktoren, Tumorstadium und Operationstrauma waren beide Gruppen vergleichbar. Der postoperative Verlauf präoperativ parenteral ernährter Patienten war verglichen mit der Kontrollgruppe insgesamt günstiger. So lag die postoperative stationäre Behandlungszeit bei 26 gegenüber 32 Tagen, kein Patient verstarb (versusn = 4), ein Patient bekam eine Sepsis (versusn = 4), kein Patient entwickelte ein akutes Nierenversagen (versusn = 3). Diese Unterschiede waren jedoch wegen der kleinen Gruppengrößen statistisch nicht signifikant.Keywords
This publication has 19 references indexed in Scilit:
- Percentage of weight loss: a basic indicator of surgical risk in patients with chronic peptic ulcer. 1936.2001
- Tumor immunogenicity, nutritional repletion, and cancer.1987
- General surgery-important advances in clinical medicine: preoperative nutrition therapy.1983
- Parenteral Nutrition in Esophageal Cancer PatientsAnnals of Surgery, 1982
- PREOPERATIVE PARENTERAL FEEDING IN PATIENTS WITH GASTROINTESTINAL CARCINOMAThe Lancet, 1982
- Total parenteral nutrition versus gastrostomy in the preoperative preparation of patients with carcinoma of the oesophagusBritish Journal of Surgery, 1981
- Reduction of Operative Morbidity and Mortality by Combined Preoperative and Postoperative Nutritional SupportAnnals of Surgery, 1980
- Pre-operative intravenous feeding—a controlled trialPostgraduate Medical Journal, 1979
- The effects of perioperative hyperalimentation on complications in patients with carcinoma and weight lossJournal of Surgical Research, 1977
- PERCENTAGE OF WEIGHT LOSSJAMA, 1936