Ventilation and Cardiovascular Studies during Mechanical Control of Ventilation in Horses

Abstract
SUMMARY: Eleven out of 12 horses were underventilating while breathing spontaneously during halothane anaesthesia with high arterial carbon dioxide tensions. In addition, large alveolar to arterial oxygen tension gradients were found to be present.Mechanically, controlled ventilation with an intermittent positive pressure of 20–30 cm H2O reduced arterial carbon dioxide levels to normal. The alveolar to arterial oxygen gradients did not increase and in some cases decreased. These (A − a) Po2 gradients were due mainly to true shunt of the order of 30 per cent and not to ventilation perfusion inequality.RÉSUMÉ: Anesthèsiés sous halothane, onze chevaux sur douze ont montré une hypoventilation accompagnée d'un taux artériel de CO2élevé. En outre une large variation des taux d'oxygène alvéolaire et artériel fut constatée.La ventilation assistée, réduisit le taux de CO2 artériel à la normale. Les variations du taux d'oxygène alvéolaire et du taux d'oxygène artériel ne furent pas accrues et furent quelquefois amoindries. On attribue ces variations plus à un shunt vasculaire qu'à une insuffisance de la ventilation.ZUSAMMENFASSUNG: Elf von zwölf Pferde zeigten während der Spontanat‐mung unter Halothannarkose eine Hypoventilation mit hohen, arteriellen CO2‐Spannungen. Zusätzlich wurden ausgeprägte alveolär‐arterielle O2‐Spannungsgradienten festgestellt.Die mechanisch kontrollierte Beatmung mit inter‐mittierendem, positivem Druck von 20–30 cm H2O verringerte die CO2‐Werte auf die Norm. Die alveolär‐arteriellen O2‐Gradienten blieben unverändert oder nahmen in einigen Fällen ab. Diese (A‐a) PO2‐Gradienten waren vor allem die Folge eines echten Shunts von 30% und nicht eines Beatmung – Durchblutung – Ungleichgewichts.