Intraabdominal infections: Classification, mortality, scoring and pathophysiology
- 1 June 1991
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Infection
- Vol. 19 (6) , 447-452
- https://doi.org/10.1007/bf01726463
Abstract
Studies on intraabdominal infections have been difficult to compare in the past due to a missing system of classification for peritonitis. According to a recently developed classification system, secondary peritonitis, including spontaneous acute peritonitis, postoperative peritonitis and posttraumatic peritonitis, is the most common complication of severe intraabdominal infections. In several studies the mortality rate of postoperative peritonitis was still between 60% and 79%. Scoring systems were developed, some of them with the idea to predict mortality in peritonitis. Although the APACHE II score cannot predict the outcome of peritonitis in an individual patient, it is a reliable, valid and objective system for risk stratification in intraabdominal infections. Local trauma or bacterial contamination is responsible for an acute phase reaction, which involves the release of certain cytokines such as TNF-alpha, interleukin-1 (IL-1) and interleukin-6 (IL-6). The IL-6 seems to play an important role in the mechanism of the acute phase reaction, acting on hepatocytes to release acute phase proteins (e. g. CRP). Preliminary results of investigations of IL-6 levels in peritonitis indicate a possible role for IL-6 as a predictor of the outcome of peritonitis. Studien zu intraabdominellen Infektionen waren in der Vergangenheit auf Grund einer fehlenden Klassifikation der Peritonitis schwer zu vergleichen. In einem erst vor kurzem entwickelten System zur Klassifikation der Peritonitis ist die sekundäre Peritonitis, die die spontane akute Peritonitis, die postoperative und die posttraumatische Peritonitis beinhaltet, die häufigste Form einer komplizierten intraabdominellen Infektion. In mehreren Studien lag die Letalität der postoperativen Peritonitis immer noch zwischen 60 und 79%. Es wurden „Scores“ entwickelt, einige davon mit der Absicht, die Letalität der Peritonitis vorauszusagen. Obwohl der APACHE II Score den individuellen Verlauf einer Peritonitis nicht voraussagen kann, stellt er doch ein zuverlässiges, gültiges und objektives System zur Risikostratifizierung bei intraabdominellen Infektionen dar. Lokale Schädigung des Gewebes und bakterielle Kontamination setzen die Akut-Phase-Reaktion in Gang, bei der es zur Freisetzung einiger Zytokine wie TNFalpha, Interleukin-1 (IL-1) und Interleukin-6 (IL-6) kommt. IL-6 scheint eine wichtige Rolle in der Akut-Phase-Reaktion zu spielen, indem es u. a. zu einer Freisetzung von Akut-Phae Proteinen wie C-reaktives Protein aus den Hepatozyten führen kann. Vorläufige Messungen von IL-6 während der Peritonitis deuten auf eine mögliche Rolle des IL-6 als Verlaufsparameter einer Peritonitis hin.Keywords
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