Experimentelle und klinische Untersuchungen zur kryochirurgischen Beeinflussung des intraokularen Druckes
- 1 April 1981
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Albrecht von Graefes Archiv für Ophthalmologie
- Vol. 216 (2) , 167-176
- https://doi.org/10.1007/bf00414584
Abstract
Diathermy and cryosurgery have different effects on living tissue. Cell membranes are ruptured by cryosurgery, but the proteins are less affected than by diathermy. A short review of experimental cyclocryosurgery and the clinical results are presented. Data from the literature as well as evaluation of patients confirm that, as yet, the results are not satisfactory. The sequelae of freezing are very different in slow- and fast-freezing procedures. Therefore, the results in rabbits treated with a cryosurgical unit used for retinal detachment surgery (Amoils, −80 ° C) were compared with the results using a cryoprobe cooled with liquid nitrogen (−180 ° C). A permanent reduction in intraocular pressure was not achieved using cyclocryotherapy applied with the equipment used for detachment surgery (-80 ° C). Repeated cryosurgery of this type did not result in a permanent pressure reduction. Histopathology demonstrated that the ciliary epithelium had regenerated and prolongation of the cyclocryotherapy applications did not result in a permanent intraocular pressure reduction. Lens opacities occurred in all rabbits of this series. Application of cryotherapy with a nitrogen-cooled cryoprobe (2.5 mm2 contact area) caused severe damage, resulting in phthisis bulbi. Another nitrogen-cooled probe (contact area of about 1 mm2 diameter) resulted in a permanent reduction in intraocular pressure, but the anterior parts of the lens became opaque. Histopathology revealed total necrosis of the ciliary epithelium and the basal membrane. Three months after cyclocryotherapy of this type the ciliary processes were atrophic and covered with connective tissue and regeneration of epithelial cells was not found in areas of such cryotherapy scars. Further experiments have been commenced including a reduction of application time, in order to find the optimum application technique resulting in permanent intraocular pressure reduction and the fewest possible side effects. Einleitend werden die prinzipiellen Unterschiede in der Gewebeschädigung durch Diathermie und durch Kälte, sowie bisherige experimentelle Untersuchungen zur Kryochirurgie des Ziliarkörpers besprochen. Die klinischen Ergebnisse des Verfahrens können noch nicht befriedigen. Dies wird mit Zahlen aus der Literatur und mit dem Ergebnis einer Verlaufskonstrolle bei eigenen Patienten belegt. Die Folgen der Kälteeinwirkung sind stark unterschiedlich bei langsamem und bei schnellem Ablauf des Gefriervorganges. Deshalb wurden Versuchsreihen an Kaninchen mit einem netzhautchirurgischen Kryogerät (−80 ° C) und mit einer stickstoffgekühlten Kryosonde (−180 ° C) vorgenommen. Mit dem netzhautchirurgischen Gerät gelang es auch bei Wiederholung des Eingriffes nicht, eine bleibende Erniedrigung des i.o. Druckes zu erzielen. Histologische Untersuchungen zeigten, daß sich das Ziliarepithel regeneriert. Verlängerung der Einwirkungsdauer brachte keine bleibende Senkung des i.o. Druckes, jedoch beginnende Linsentrübungen bei allen Kaninchen. Mit der Stickstoff-Kryosonde, die 2,5 mm Aufsatzfläche hatte, waren die Gewebeschädigungen zu stark — es kam zur Phthisis bulbi. Mit einer anderen stickstoffgekühlten Sonde (Aufsatzfläche etwa 1 mm Ø) gelang es, anhaltende Erniedrigungen des i.o. Druckes zu erzielen; jedoch kam es auch hier zu Trübungen der vorderen Schichten der Linse. Histologisch zeigte sich eine völlige Nekrose des Ziliarepithels und der Basalmembran. 3 Monate nach der OP waren die Ziliarfortsätze völlig atrophisch und mit Bindegewebe bedeckt. Nachwachsende Epithelzellen wurden im Bereich dieser Kryotherapienarben nicht gefunden.This publication has 11 references indexed in Scilit:
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