Rückgang der Krankenhaus-Sterblichkeit am akuten Myokardinfarkt während der letzten zehn Jahre: Effekt der Akutintervention?
- 1 January 1988
- journal article
- research article
- Published by Georg Thieme Verlag KG in Deutsche Medizinische Wochenschrift (1946)
- Vol. 113 (34) , 1305-1311
- https://doi.org/10.1055/s-2008-1067811
Abstract
In einer retrospektiven Studie wurde die Entwicklung der Krankenhaus-Sterblichkeit bei allen 2147 Patienten untersucht, die von 1978 bis 1987 wegen eines akuten Myokardinfarktes behandelt wurden. Während dieser Zeit stieg der Anteil der Patienten mit Akutinterventionen (Thrombolyse, Akut-Operation, Akut-Ballondilatation) von 6 % (1978/79) auf 50 % (1986/87) an. Basistherapie sowie personeller, räumlicher und organisatorischer Rahmen der Infarktbehandlung blieben unverändert. Gleichzeitig fand sich eine signifikante Senkung der Letalität von 29 % (1978/79) auf 17 % (1986/87) (P < 0, 001). Von dieser Entwicklung profitierten insbesondere Männer mit einer Letalitätssenkung von 27 % (1978/79) auf 13 % (1986/87) sowie Patienten mit Vorderwandinfarkten (Letalität 1978/79: 34 %, 1986/87: 16 %). Veränderungen in der Patientenstruktur boten keine Erklärung für die Letalitätsabnahme. Es kann daher geschlossen werden, daß die Verringerung der Krankenhaus-Sterblichkeit vor allem auf die Einführung und den vermehrten Einsatz der Akutinterventionen zurückzuführen ist. The decline in hospital mortality after myocardial infarction was analysed retrospectively in a cohort of 2147 consecutive patients with acute myocardial infarction, admitted to an University Hospital between 1978 and 1987. During this period the percentage of patients who had acute active interventions (thrombolysis, aortocoronary bypass surgery, percutaneous transluminal coronary angioplasty) increased from 6 % (in 1978/79) to 50 % (in 1986/87). During that same period, conventional treatment of acute myocardial infarction and the provisions for emergency admission and intensive care remained unchanged. At the same time there was a significant reduction in overall mortality from 29 % (1978/79) to 17 % (1986/ 87) (P < 0.001). This decrease was especially marked for males (from 27 % to 13 % in the respective periods), and in patients with anterior-wall infarction (34 % and 16 %, respectively). These changes cannot be explained by differences in group characteristics. The main cause for the distinct reduction in hospital mortality of this cohort was the introduction and expansion of acute interventions.This publication has 6 references indexed in Scilit:
- A Prospective Trial of Intravenous Streptokinase in Acute Myocardial Infarction (I.S.A.M.)New England Journal of Medicine, 1986
- Emergency coronary artery bypass surgery after intracoronary thrombolysis for evolving myocardial infarction.Heart, 1985
- Intravenous short-term infusion of streptokinase in acute myocardial infarction.Circulation, 1983
- Percutaneous transluminal coronary angioplasty immediately after intracoronary streptolysis of transmural myocardial infarction.Circulation, 1982
- Evidence that hospital care for acute myocardial infarction has not contributed to the decline in coronary mortality between 1973-1974 and 1978-1979.Circulation, 1982
- Emergency coronary artery revascularization: a possible therapy for acute myocardial infarction.Circulation, 1979