Bedeutung der Arterialisation des Transplantates bei Rattenlebertransplantation

Abstract
68 LEW-livers were grafted orthotopically into LEW ;18 with and 50 without rearterialization of the graft. 73.3 % of the recipients without arterialization died of ischemic damage of the donor livers and bile ducts. The other animals survived indefinitely (more than 120 days). However, 73.3 % of the recipients with graft arterialization survived more than 120 days, three animals 8–23 days. Only one recipient died of bile duct complications on the first postoperative day. These results suggest the importance of graft arterialization in rat liver transplantation, despite the observation that all untreated animals survive after complete dissection of the arterial blood flow to liver. Intraoperatively rats can tolerate acute occlusion of portal vein and vena cava inferior up to 50 min without any bypass for the decompression of splanchnic blood flow. We examined the formation of arterial collateral blood supply in the dearterialized livers by application of gelatine-minium. On day 3 we observed collateral vessels in the hilus of dearterialisized livers which mainly originated from the gastroduodenal region and were connected to the remaining arterial system of the liver. Complete arterialization was shown on day 7. In the hepatic graft without arterialization the arterial collaterals were not seen until day 7, and complete arterial blood flow was demonstrated after three postoperative weeks. Es wurden 68 LEW-Lebern auf LEW orthotop verpflanzt; 18 mit and 50 ohne Rearterialisation des Transplantates. 73,3 % der Empfänger ohne Rearterialisation starben innerhalb von 2 Wochen an einer ischämischen Schädigung der Spenderleber und des Spendergallenganges, die restlichen überlebten indefinitiv. Dagegen betrug die indefinitive überlebensrate von Empfängern mit Rearterialisation 73,3 %; 3 starben zwischen 8–23 Tagen, nur 1 Empfänger starb am 1. Tag an Gallengangskomplikationen. Dies weist auf die Notwendigkeit der Rearterialisation bei der Rattenlebertransplantation hin, obwohl eine komplette (inklusiv collaterale) Ausschaltung der arteriellen Blutversorgung der Leber unbehandelter Ratten keine letalen Folgen hat. Ohne Dekompressions-Bypass konnten die Ratten intraoperativ eine 50 min akute Occlusion der Pfortader gut tolerieren. Die Einsprossung von arteriellen Collateralen wurde durch Einspritzung von Gelatine-Mennige dargestellt, bei nichttransplantierten dearterialisierten Lebern konnten am 3. Tag collaterale Einsprossungen hepatopetal in den Hilusbereich beobachtet werden, die hauptsächlich aus der gastroduodenalen Gegend kamen und an dem ursprünglichen Gefäßsystem der Leber Anschluß fanden. Die komplette Arterialisation mit dem intrahepatischen Gefäßsystem war nach 7 Tagen beendet. Bei transplantierten Lebern begann die Einsprossung nach 7 Tagen und die Arterialisation des Transplantates war erst nach 3 Wochen vollendet.