Morphological alterations of rabbit oviducts following ligature of the tubal isthmus
- 1 September 1979
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Virchows Archiv
- Vol. 384 (2) , 195-211
- https://doi.org/10.1007/bf00427256
Abstract
An animal model of tubal sterilisation would be valuable in order to examine the problem of severe damage of the tubal wall and to study the criteria for optimal anastomosis. In a preliminary experimental group the Fallopian tubes of 30 rabbits were ligated at the isthmic segment. Specimens of the ligated portion and other tubal segments have been investigated by light microscopy and scanning and transmission electronmicroscopy one, four and twelve weeks following the ligature. Changes in the Fallopian tubes following the ligature were limited to the ligated portion. The morphological findings consisted of a flattening and decrease of differentiation of the mucous epithelium, and of a slight scarring in the tubal wall and in the subperitoneal tissue within the constricted segment. Tubal ligation at the isthmic segment provides good conditions for refertilisation, following resection of the altered portion and microsurgical anastomosis. Wegen des steigenden Refertilisierungswunsches von Frauen nach voraufgegangener Tubensterilisation sollte tierexperimentell ein Sterilisationsmodell entwickelt werden, bei dem die gesetzten Tubenschäden möglichst gering und die Voraussetzungen für eine Anastomosierung optimal sind. Dazu wurde in einer ersten Untersuchung bei 30 Kaninchentuben der Tubenisthmus ligiert. Das ligierte Segment wie auch die übrigen Tubensegmente wurden nach 1 Woche, nach 4 und nach 12 Wochen licht-, raster- und transmissionselektronenmikroskopisch untersucht. Die wesentlichen morphologischen Befunde bestanden neben einer Einengung der Tubenlichtung in einer Abflachung und in einem Differenzierungsverlust des Schleimhautepithels. Ferner bestand eine leichte Vernarbung der Tubenwand und des subserösen Gewebes im Ligaturbereich. Weiterreichende Schäden wurden nicht gefunden. Nach Resektion des veränderten Tubensegmentes und nachfolgender Anastomosierung dürften die Voraussetzungen für eine Refertilisierung günstig sein.Keywords
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