Multiple Organ Dysfunction Syndrome (MODS) Following Multiple Trauma: Rationale and Concept of Therapeutic Approach
- 1 August 1994
- journal article
- review article
- Published by Georg Thieme Verlag KG in European Journal of Pediatric Surgery
- Vol. 4 (04) , 243-248
- https://doi.org/10.1055/s-2008-1066112
Abstract
The multiple organ dysfunction syndrome (MODS) represents the number one cause of death in surgical intensive care units. It is divided into a primary and a secondary MODS based on time of manifestation and pathophysiologic events which attribute to it. The therapy of the primary MODS includes sufficient and quick resuscitation, adequate oxygen delivery and early enteral nutrition to reduce or avoid the incidence of bacterial translocation. In addition, a reduction of the "antigenic load" by control of hemorrhage, radical wound debridement, decompression, and fixation of long bone fractures appears to be effective in reducing the occurrence of MODS. The treatment of the secondary MODS remains supportive and its prevention is essential. Further studies are necessary to evaluate the clinical significance of new therapeutic agents such as monoclonal antibodies or cytokine receptor antagonists. Das Multiorgan-Dysfuiiktionssyndrom (MODS) stellt mit einer Letalität von 50 % bis 70 % die Haupttodesursache auf chirurgischen Intensivstationen dar. Entsprechend den Ursachen und der zeitlichen Manifestation wird zwischen einem primären und einem sekundären MODS unterschieden. Die Behandlung des primären MODS umfaßt die rasche Schockbekämpfung, die Beseitigung der respiratorischen Insuffizienz und die frühzeitige enterale Ernährung, um die bakterielle Translokation zu reduzieren oder zu vermeiden. Von großer Bedeutung ist die Senkung des ,,Antigenic load" durch rasche Blutstillung, radikales Debridement, Dekompression und Fixation zentraler Frakturen. Da die Behandlung des sekundären MODS bisher nur aus einer supportiven Intensivtherapie besteht, kommt der Prävention des MODS größte Bedeutung zu. Die Wertigkeit von neuen Therapiekonzepten wie der Einsatz von monoklonalen Antikörpern oder Rezeptorantagonisten muß weiter untersucht werden.Keywords
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