Acyclovir treatment in infectious mononucleosis: A clinical and virological study

Abstract
Fifty-six patients with a clinical and laboratory diagnosis of infectious mononucleosis who had not been ill for more than seven days, were randomised for peroral treatment with acyclovir (800 mg five times daily) or placebo for seven days in a double blind trial. Clinical, virological and immunological parameters were monitored in each patient for six months. During treatment, shedding of Epstein-Barr virus' as assessed in 36 patients, was significantly reduced (pin vivo Epstein-Barr virus-infected B-lymphocytes was found at 180 days after treatment in four acyclovir-treated patients compared to six controls (pin vivo (p<0,001). Bei drei weiteren Patienten mit schwersten klinischen Symptomen mit Atemwegsverlegung und/oder disseminierter intravasaler Koagulopathie wurde eine kombinierte Therapie mit dreimal täglich 10 mg Aciclovir/kg i. v. und 0,7 mg Prednisolon/kg täglich über zehn Tage durchgeführt. Die Virusausscheidung sistierte vorübergehend unter der Behandlung, kehrte jedoch innerhalb einer Woche nach Therapie wieder zu den Anfangswerten zurück. Die Kombinationstherapie führte bei zwei der Patienten mit Atemwegsobstruktion zu einer dramatischen Besserung des Pharynxödems und des Allgemeinzustandes, bei dem Patienten mit intravasaler Koagulopathie war die Wirkung sehr viel weniger ausgeprägt.