Awareness and treatment of hypercholesterolemia: Results of the first survey of the MONICA project Augsburg
- 1 January 1989
- journal article
- Published by Springer Nature in International Journal of Public Health
- Vol. 34 (1) , 10-14
- https://doi.org/10.1007/bf02084745
Abstract
In the first survey of the MONICA project Augsburg (1984/1985), awareness and treatment of hypercholesterolemia was determined on a two-stage cluster sample of 5069 25–64 year old citizens (participation 79.6%). Hypercholesterolemia was defined according to the Conference of the European Atherosclerosis Society (EAS) and of the National Cholesterol Education Program (NCEP). Awareness (elevated lipid levels found during the last 12 months), and drug and dietary treatment were determined by an interview. The awareness was low and varied between 4 and 24% in the different age-sex groups with no significant differences between sexes, with one exception: The awareness in women aged 55–64 years with cholesterol levels ≥ 300 mg/dl was 38% and differed significantly from that found in men in the same age group (21%). Older participants showed a higher degree of awareness than younger; in men the awareness was independent from the cholesterol level, in women those with higher levels showed a better awareness than those with lower levels (results from a logistic regression analysis for cholesterol levels ≥ 240 mg/dl). The use of lipid-lowering drugs was low in the study population (2% in men, 1% in women). The drug treatment of hypercholesterolemia was low and in no age-sex group higher than 7%, despite the definition of hypercholesterolemia; the dietary treatment was not higher than 20%. In conclusion it is shown, that there is a great need for the identification and management of hypercholesterolemia in the examined population in Southern Germany. La première enquête de population du projet MONICA à Augsburg, réalisée en 1984–85 sur un échantillon aléatoire de 5069 sujets âgés de 25 à 64 ans, a permis de déterminer dans quelle mesure les gens ont conscience de leur hypercholestérolémie et la traitent en conséquence. Les critères de délimitation retenus sont ceux de la conférence de 1' «European Atherosclerosis Society» et des «National Cholesterol Education Program». En règle générale, le niveau de connaissance de l'hypercholestérolémie est faible, mais augmente avec l'âge: de 4% chez les plus jeunes, il s'élève au-delà de 55 ans à 21% chez les hommes et 38% chez les femmes, pour un cholestérol dépassant 300 mg/dl. C'est uniquement chez ces dernières que la prise de conscience augmente avec la gravité de l'hypercholestérolémie. Moins de 20% des personnes atteintes suivent un traitement diététique et moins de 7% reçoivent des médicaments anti-lipidiques. En conclusion: il faut que des moyens plus importants soient mis en oeuvre pour détecter les cas d'hypercholestérolémie et intensifier son traitement. Im Rahmen der ersten Querschnittsstudie des MONICA-Projektes Augsburg wurden an einer zweistufigen Clusterstichprobe der 25- bis 64jährigen Bevölkerung (n=5069, Beteiligung 79.6%) der Bekanntheits- und Behandlungsgrad der Hypercholesterinämie untersucht. Die Definition der Hypercholesterinämie erfolgte in Anlehnung an Konferenzen der European Atherosclerosis Society (EAS) und des National Cholesterol Education Program (NCEP). Der Bekanntheitsgrad (erhöhte Blutfette im Laufe der letzten 12 Monate festgestellt), der diätetische und medikamentöse Behandlungsgrad wurden im Interview erhoben. Der Bekanntheitsgrad war niedrig und variierte zwischen 4 und 24% in den einzelnen Alters- und Geschlechtsgruppen, wobei keine signifikanten Geschlechtsunterschiede bestanden, mit einer Ausnahme: Bei den 55- bis 64jährigen Frauen mit Cholesterinwerten ≥ 300 mg/dl betrug er 38% und unterschied sich signifikant von dem gleichaltriger Männer (21%). Ältere Teilnehmer wiesen einen signifikant höheren Bekanntheitsgrad auf als jüngere; der Bekanntheitsgrad war bei Männern unabhängig von der Höhe des Cholesterinspiegels. bei Frauen war er bei Cholesterinwerten ≥ 300 mg/dl höher als bei niedrigeren Werten (Ergebnisse einer logistischen Regressionsanalyse an Probanden mit Werten ≥ 240 mg/dl). Die Einnahme lipidsenkender Präparate war in der Studienpopulation sehr niedrig (Männer: 2%; Frauen: 1%). Der medikamentöse Behandlungsgrad war in keiner Alters- und Geschlechtsgruppe und für keine Definition der Hypercholesterinämie höher als 7%, der dietätische Behandlungsgrad nicht höher als 20%. Zusammenfassend läßt sich feststellen, daß ein großer Bedarf besteht, Strategien zur Auffindung und Behandlung von Personen mit erhöhten Cholesterinspiegeln zu entwickeln.Keywords
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