Treatment of Papillon‐Lefèvre syndrome periodontitis

Abstract
Background, aims: Conventional mechanical treatment of Papillon‐Lefèvre syndrome periodontitis has a poor prognosis. This report describes an effective antimicrobial treatment of rapidly progressing periodontitis in an 11‐year old girl having Papillon‐Lefèvre syndrome. Method: Clinical examination included conventional periodontal measurements and radiographic analysis. Occurrence of major suspected periodontopathic bacteria was determined by selective and non‐selective culture and by polymerase chain reaction (PCR) identification. Presence of cytomegalovirus and Epstein‐Barr type 1 virus was determined by a nested‐PCR detection method. Therapy included scaling and root planing, oral hygiene instruction, and systemic amoxicillin‐metronidazole therapy (250 mg of each/3 times daily/10 days) which, based on follow‐up microbiological testing, was repeated after 4 months. Supportive periodontal therapy took place at 2 visits during a 16‐month period. Results: At baseline, 10 of 22 available teeth demonstrated severe periodontal breakdown. At 16 months, probing and radiographic measurements revealed no teeth with additional attachment loss, and several teeth exhibited significant reduction in gingivitis and pocket depth, increase in radiographic alveolar bone height and clinical attachment level, and radiographic evidence of crestal lamina dura. Baseline subgingival microbiota included Actinobacillus actinomycetemcomitans (3.4% of total isolates), Prevotella nigrescens (16.4%), Fusobacteriumnucleatum (14.3%) and Peptostreptococcus micros (10.6%), as well as cytomegalovirus and Epstein‐Barr type 1 virus. At termination of the study, culture and PCR examinations showed absence of A. actinomycetemcomitans,P. micros and herpesviruses, and P. nigrescens and F.nucleatum each comprised less than 0.1 % of subgingival isolates. Conclusion: This study suggests that controlling the periodontopathic microbiota by appropriate antibiotic and conventional periodontal therapy can arrest Papillon‐Lefèvre syndrome periodontitis. Hintergrund: Konventionelle mechanische Parodontitistherapie bei Papillon‐Lefèvre Syndrom (PLS) hat eine schlechte Prognose. Zielsetzung: Dieser Bericht stellt eine wirkungsvolle antimikrobielle Therapie bei rasch fortschreitender Parodontitis im Fall eines 11‐jährigen Mädchens mit PLS dar. Material und Methoden: Die klinische Untersuchungen umfassten konventionelle parodontale Parameter und die Anfertigung von Röntgenbildern. Das Vorkommen der wichtigsten putativen Parodontalpathogene wurde mittels Kultur auf selektiven und nicht‐selektiven Medien sowie mittels Polymerase‐Ketten‐Reaktion (PCR) untersucht. Das Vorhandensein des Zytomegalie‐ und des Epsteion‐Barr‐Virus Typ 1 wurde mit einer speziellen PCR‐Methode bestimmt. Die Therapie bestand aus Mundhygieneunterweisungen, Scaling und Wurzelglättung sowie der systemischen Gabe von Amoxicillin und Metronidazol (jeweils 250 mg 3 mal täglich für 10 Tage). 2 Schneidezähne mussten entfernt werden. Nachdem sich die Zusammensetzung der subgingivalen Plaque kaum verändert hatte, wurde die Antibiotikagabe 4 Monate später wiederholt. Unterstützende Parodontitistherapie fand während des 16‐monatigen Untersuchungszeitraumes in 2 Sitzungen statt. Ergebnisse: Vor der Therapie zeigten 10 von 22 vorhandenen Zähnen schwere parodontale Destruktionen. 16 Monate später ergaben die klinischen und röntgenologischen Untersuchungen keine zusätzlichen Attachmentverluste. Einige Zähne zeigten eine deutliche Reduktion der Gingivitis, der Sondierungstiefen und klinische Attachmentgewinne sowie eine Zunahme der röntgenologischen Höhe des Limbus alveolaris, röntegenologische Hinweise auf eine krestale Lamina dura. Vor Therapie konnten Actinobacillus actinomycetemcomitans (3.4% aller Isolate), Prevotella nigrescens (16.4%), Fusobacterium nucleatum (14.3%), Peptostreptococcus micros (10.6%) sowie Zytomegalie‐ und Epstein‐Barr‐Virus Typ 1 nachgewiesen werden. Bei Abschluss der Studie konnten A. actinomycetemcomitans, P. micros sowie Herpesviren nicht mehr nachgewiesen werden. P. nigrescens und F. nucleatum machten weniger als 0.1% der subgingivalen Isolate aus. Schlussfolgerungen: Diese Studie legt den Schluss nahe, dass PLS‐Parodontitis durch Beeinflussung der subgingivalen Mikroflora mittels geeignerter antimikrobieller und konventioneller Parodontitistherapie zum Stillstand gebracht werden kann. Origine, but: Le traitement mécanique conventionnel de la parodontite associée au syndrome de Papillon‐Lefèvre a un faible pronostic. Ce rapport décrit un traitement antimicrobien efficace d'une parodontite progressant rapidement chez une fille de 11 ans présentant un syndrome de Papillon‐Lefèvre. Méthode: L'examen clinique comprenait les mesures parodontales traditionnelles et une analyse radiographique. La présence des bactéries parodontopathogènes potentielles majeures fut déterminée par culture sélective et non‐sélective et par identificatioin par réaction de polymèrase en chaine (PCR). La présence du cytomégalovirus et du virus d'Epstein‐Barr de type 1 a été déterminée par une méthode de détection de PCR nidifiée. Le traitement comprenait le détartrage et le surfaçage radicultare, des instructions d'hygiène orale, et la prise par voie systèmique d'amoxicilline et de métronidazole (250 mg de chaque, 3×...