Abstract
Fifty-two secretory otitis media (S.O.M.) ears with a protracted course were compared roentgenologically (Schuller projection) with 52 S.O.M. ears which recovered after insertion of a single ventilating tube. Measurements were done first by comparing the pneumatised area millimetrically and later semi-quantitatively according to the size of the mastoid cells — grading the mastoid cells from 1 (eburnize) to 10 (very big mastoid cells). S.O.M. ears with protracted chronic course showed an average mastoid area of 312 mm2, their cell size showing on the average a diploic or small-diploic cells —corresponding to grade 3.5. On the other hand, S.O.M. ears which recovered promptly had an average mastoid area of 440 mm2, and their mastoid cells began to show as actual cells (small up to medium cells), corresponding to grade 5.7. The difference, both millimetrically and grade-wise, between the two groups was found to be very significant (P⩾0.01). We may conclude that the prognosis of S.O.M. is related to the size of their mastoid cells or alternatively to the amount of air in the middle ear cleft as a whole. Zweiundfünfzig Patienten mit verzögerter Heilung bei sekretorischer Otitis media wurden anhand von Schüller-Röntgenaufnahmen verglichen mit 52 Ohren, die bei der gleichen Erkrankung nach einmaligem Einlegen eines Tubenröhrchens ausheilten. Als erstes wurden die pneumatischen Räume millimetergenau ausgemessen und danach erfolgte eine halb-quantitative Einteilung nach Größen der Mastoidzellen, die von 1 (Eburnisation) bis 10 (sehr große Zellen) eingeteilt wurden. Ohren mit verzögertem Heilungsverlauf zeigten eine durchschnittliche Ausdehnung des Mastoids von 312 mm2 und kleine Zellen von durchschnittlich 3,5 auf unserer Skala. Spontan heilende Ohren hatten eine Mastoidausdehnung von 440 mm2 mit kleinen bis mittelgroßen Zellen der Größe 5,7. Beide Messungen ergaben signifikante Unterschiede zwischen beiden Gruppen (P⩾0,01). Wir können daraus schließen, daß die Prognose einer sekretorischen Otitis media abhängt von der Größe der Mastoidzellen bzw. von der Luftmenge in den pneumatisierten Räumen.

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