Cryptococcus neoformans in the Seminal Fluid of an AIDS Patient. A Contribution to the Clinical Course of Cryptococcosis: Cryptococcus neofomans im Sperma eines AIDS-Patienten. Ein Beitrag zum Minischen Verlauf der Cryptococcose
- 24 April 1989
- Vol. 32 (4) , 171-180
- https://doi.org/10.1111/j.1439-0507.1989.tb02227.x
Abstract
Summary: In a 33‐year‐old HIV‐positive homosexual male suffering from unexplained headache, cryptococcosis was diagnosed in a progressive secondary stage. After treatment with the standard combination therapy of amphotericin B + flucytosine for 34 d, the patient was clinically symptom‐free and discharged, upon his own request, from the hospital. He remained under ambulatory mycological control. After an interval of 65 d during which the urine had been free from Cryptococcus neoformns (Cr.n), the fungus could not be isolated from urine but 3 × 105 CFUs/ml were found in the seminal fluid. Andrologically, teratospermia and hyposemia were present. There were no clinical signs in the genitourinary tract including the prostate. The significance of ecological niches for Cr.n. colonization of the genitourinary tract after antimycotic therapy is discussed. In such cases, in addition to cultural examination of urine for Cr.n. by the membrane filtration technique (MFT) and Staib agar, an additional cultural examination of seminal fluid is recommended. It is also proposed to pay more attention to Cr.n. in andrological examinations. Special regard should be given to a possible occurrence of Cr.a in the seminal fluid of AIDS patients. In cytology of the seminal fluid, use of the Giemsa stain is unsuitable for the purpose of Cr.n. detection. For this reason, it should be supplemented by PAS staining. Zusammenfassung: Bei einem 33jährigen HIV‐positiven Homosexuellen, der an Kopfschmerzen litt, wurde eine Cryptococcose im fortgeschrittenen Sekundarstadium diagnostiziert. Nach einer 34tägigen Standardtherapie mit Amphotericin B + Flucytosin verliefi der Patient symptomfrei auf eigenen Wunsch die Klinik. Ambulant wurden weiterhin mykologische Kontroll‐untersuchungen durchgefuhrt. Nach einem kulturell negativen Intervall von 65 d fanden sich im Sperma ca. 3× 105 koloniebildungsfahige Einheiten von Cryptococcus neoformans/ml(Cr.n.) bei gleichzeitig Cr.n. ‐freiem Urin. Andrologisch lagen Teratozoospermie und Hyposemie vor. Urogenitaltrakt einschliefilich Prostata war unauffallig. Zur Bedeutung von Nischen für Cr.n.‐Ansiedlungen im Bereich des Urogenitaltrakts nach antimykotischer Therapie wird Stellung genommen. In solchen Fällen wird künftig zusätzlich zur kulturellen Untersuchung von Urin auf Cr.n. mittels Membranfiltration und Staib‐Agar auchdie kulturell‐spezifische Untersuchung von Sperma auf Cr.n. empfohlen. Bei andrologischen Untersuchungen, insbesondere von AIDS‐Patienten, wird vorgeschlagen, auf ein mögliches Vorkommen von Cr.n. zu achten. Die bei der zytologischen Untersuchung von Sperma angewandte Giemsa‐Farbung erwies sich für den Cm‐Nachweis als ungeeignet, vorteilhaft dagegen die PAS‐Färbung.Keywords
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