Carcinofetale Antigene
- 1 March 1975
- journal article
- Published by Springer Nature in Journal of Molecular Medicine
- Vol. 53 (5) , 193-203
- https://doi.org/10.1007/bf01468807
Abstract
CEA is a beta1-glycoprotein (mol. w. approx. 200 000) which in embryonic life is usually found as a cell membrane associated antigen in the gastrointestinal (GI) tract and pancreas. Furthermore, it is secreted into body fluids. In healthy adults a very low serum concentration may be found. The clinical significance of CEA lies in its increased formation in primary and secondary adenocarcinomas of colon and rectum and pancreatic carcinoma, where values of 20 ng/ml and more are observed. However, other gastrointestinal (e.g. oesophagus, stomach, gall-bladder) and extragastrointestinal tumors (e.g. lung, breast, urogenital, prostatic, ovarial carcinomas) as well as non-malignant diseases mainly of the GI tract (e.g. hepatitis, cirrhosis, pancreatitis, colitis, diverticulitis) may provoke less frequent and lower increases in the CEA level. Healthy smokers also tend to show a slight increase in CEA concentration. A certain relationship exists between the CEA level and the size and extent of the tumor so that a decrease following operation may account for complete tumor removal, whereas a persistent or recurring increase in the CEA level is highly suspicious of metastases and/or recurrent tumor. Difficulties in proving and purifying CEA are mainly caused by multiple cross-reactions of CEA with other substances, e.g. blood group substances (A, B, Lea, Leb) and normal or other antigens (NGP, NCA, CEX, CCEA 2, NCA 2, CCA-III, FSA, BCGP). The radioimmunoassay is the most suitable method to determine CEA levels in body fluids. The 3 procedures used differ in the precipitation of the specific immune complex by ammoniumsulphate (AS), Z-gel (ZG) or a second antibody (SA). Depending on the method, the upper normal limit in serum or plasma corresponds to approximately 2.5 (AS, ZG) or 12.5 (SA) nanogramme/milliliter. CEA determination in the urine is of interest in patients suffering from bladder carcinoma. Das carcinoembryonale Antigen (CEA) ist ein Beta1-Glykoproteid (Mol.-Gew. um 200 000), das im Embryonalleben vorwiegend im Gastrointestinaltrakt und Pankreas als Zelloberflächen-Antigengefunden und auch in Körperflüssigkeiten sezerniert wird. Beim gesunden Erwachsenen läßt sich ein sehr niedriger Serumspiegel nachweisen. Die klinische Bedeutung von CEA liegt vor allem in seiner vermehrten Bildung in primären und sekundären Adenocarcinomen des Colons und Rectums und beim Pankreas-Carcinom, wo Plasmaspiegel bis über 20 ng/ml beobachtet werden. Aber auch andere gastrointestinale (z.B. Oesophagus, Magen, Gallenblase) sowie extragastrointestinale Tumoren (z.B. Lungen-, Mamma; Urogenital-, Prostata-, Ovarial-Ca) sowie nicht maligne Erkrankungen vorwiegend des Gastrointestinaltrakts (z.B. Hepatitis, Cirrhose, Pankreatitis, Colitis, Diverticulitis) können seltenere und geringere CEA-Spiegelerhöhungen hervorrufen, während auch bei gesunden Rauchern leicht erhöhte Konzentrationen gefunden werden. Zwischen CEA-Plasmaspiegel und Tumorgröße sowie -ausbreitung besteht eine gewisse Beziehung. Postoperativer CEA-Spiegelab-fall spricht für die Vollständigkeit einer Tumorentfernung, CEA-Spiegel-Persistenz bzw. -Wiederanstieg für Metastasierung und/oder Rezidiv. Schwierigkeiten beim Nachweis und der Reinigung von CEA sind vor allem durch vielfältige Kreuzreaktionen von CEA mit anderen Substanzen wie z.B. Blutgruppensubstanzen (A, B, Lea, Leb) und normalen oder anderen Antigenen (NGP, NCA, CEX, CCEA 2, NCA 2, CCA-III, FSA, BCGP) bedingt. Von den Nachweismethoden von CEA in Körperflüssigkeiten eignet sich hauptsächlich der Radioimmunoassay, der heute in 3 Verfahren (Präzipitation durch Ammoniumsulfat, Z-Gel oder zweiten Antikörper) angewandt wird. Je nach Methode liegen die oberen Grenzwerte für Normalpersonen in Serum bzw. Plasma meist bei 2,5 (Ammoniumsulfat, Z-Gel) bzw. 12,5 (2. Antikörper) ng/ml. Daneben spielt die CEA-Bestimmung im Urin eine Rolle bei Patienten mit Blasencarcinomen.Keywords
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