Abstract
Chest wall deformities are seen frequently in children and adolescents. Fortunately, the deformity is usually mild and the only therapeutic requirement is patient and family reasurance. If the deformity is more severe, consideration must be given to surgical correction. Although sophisticated studies have shown that cardiopulmonary function may be limited by funnel chest, the findings are rarely of clinical significance and, therefore, with few exceptions, operations will be performed for cosmetic and/or psychological reasons. In order to be able to manage patients with chest wall deformities appropriately, clarity of thinking is essential in relation to classification, symptomatology and treatment options. Before reaching a final decision regarding operation, several interviews may be required. In order to assess the final result, long-term follow-up is mandatory. Brustwanddeformitäten sind häufig bei Kindern und Jugendlichen. Glücklicherweise sind die Deformitäten gewöhnlich nur wenig ausgeprägt, und die einzige therapeutische Maßnahme ist Beruhigung von Patienten und Familien. Wenn die Deformität schwerer ist, muß die chirurgische Korrektur ins Auge gefaßt werden. Obwohl ausgeklügelte Untersuchungen ergeben haben, daß die kardiopulmonale Funktion durch die Trichterbrust eingeschränkt sein kann, haben diese Befunde jedoch kaum klinische Bedeutung, und somit werden - mit einigen wenigen Ausnahmen- die Operationen aus kosmetischen und/oder psychologischen Gründen durchgeführt. Um Patienten mit Brustwanddeformitäten optimal betreuen zu können, ist eine Klarheit des Denkens in bezug auf Schweregrad, Symptomatik und therapeutische Ziele nötig. Bevor eine endgültige Entscheidung für eine Operation getroffen wird, sind manchmal wiederholte Gespräche erforderlich. Um das endgültige Resultat beurteilen zu können, ist ein Langzeit-Follow-Up zwingend notwendig. Les déformations du thorax se rencontrent fréquemment chez les enfants et les adolescents.Heureusement, la déformation est en général peu importante et le traitement consiste essentiellement à rassurer le patient et la familie. Si la déformation est grave, il faudra envisager une intervention chirurgicale de correction. Bien que des études poussées et compliquées aient démontré que la fonction cardio-pulmonaire peut être entravée par la présence d’un thorax en entonnoir, les résutalts ont rarement une portée clinique et les interventions sont le plus souvent pratiquées pour des raisons esthétiques ou psychologiques. Pour un traitement approprié des déformations du sternum, il faut faire le point avec précision sur la classification, la symptomatologie et les options thérapeutiques. Avant de prendre la décision finale d’une intervention, des consultations répétées peuvent s’imposer. Pour pouvoir juger des résultats, il est indispensable de suivre le patient à long terme.

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