Ultrastructure of hemangiopericytoma associated with paraneoplastic hypoglycemia

Abstract
A recurred and metastasized hemangiopericytoma of menigeal origin caused a terminal hypoglycemia syndrome in a 40 year old man. The disease had been observed over a period of 10 years. The total weight of the tumour metastases was 1800 g. Electron microscopical examination of the tumour cells revealed, in particular, a markedly developed ergastoplasm, prominent Golgi complexes surrounded by many microvesicles, round to ovoid electron dense bodies and fine fibrillar structures. Furthermore, large deposits of basement membrane-resembling material were found in the pericapillary and intercellular spaces. On the basis of the structural characteristics which indicate distinct synthesizing capacity of the cells, an excessive glucose consumption by the tumour is suggested to be an important factor in the pathogenesis of tumour hypoglycemia. The question whether the ultrastructure of the tumour also exhibits secretory processes, which may be related to the release of a presumed inhibitor of hepatic gluconeogenesis and/or glycogenolysis, remains open. Typical granules as in polypeptide hormon secreting cells were not observed. The possibility that the demonstrated electron dense membrane limited bodies represent atypical secretory granules is discussed. Ein rezidiviertes und metastasiertes Hämangioperizytom meningealen Ursprungs führte nach 10jähriger Krankheitsdauer terminal bei einem 40jährigen Patienten zu einem Hypoglykämiesyndrom. Das Gesamtgewicht der Tumoren betrug 1800 g. Elektronenmikroskopisch fanden sich organellenreiche Tumorzellen mit einem stark entwickelten Ergastoplasma, prominenten Golgi-Komplexen, umgeben von vielen Mikrovesikeln, runde bis ovale elektronendichte Körper sowie feine Fibrillenstrukturen. Perikapillär und interzellulär war reichlich Basalmembran-ähnliches Material abgelagert. Auf Grund dieser strukturellen Merkmale einer ausgeprägten Syntheseleistung wird ein erhöhter Glucosebedarf der Tumorzellen als pathogenetisch wichtiger Faktor bei der Entstehung der Hypoglykämie angenommen. Die Frage nach der Sekretion einer tumoreigenen Substanz, bei der es sich um den vermuteten Inhibitor der hepatischen Gluconeogenese und/oder Glycogenolyse handeln könnte, kann anhand der Tumorfeinstruktur nicht eindeutig beantwortet werden. Typische Granula wie bei polypeptidhormon-sezernierenden Zellen wurden nicht beobachtet. Die Möglichkeit, daß die nachgewiesenen elektronendichten Körper atypische Sekretgranula repräsentieren, wird diskutiert.