A case of benign recurrent meningitis of mollaret

Abstract
A 72-year-old woman, previously in good health, suffered for 2 years from attacks of a complex neuropsychiatric syndrome lasting from 2 days to 4 weeks. These episodes, which were followed by intervals of nearly complete recovery, were usually marked by fever, headache, mental confusion, vomiting, ataxia, anisocoria, epileptic seizures and stiffness of the neck. Neuroradiological investigation revealed only slight ventricular dilatation. In 13 CSF examinations, there was reduced glucose, increased protein, considerable rise of the IgG index and constant oligoclonal bands. There was also an increase of polymorphonuclear leucocytes, lymphocytes or epithelial-like cells. As all microbic, viral or mycotic tests were negative and the patient recovered, the case was considered to be benign recurrent meningitis of Mollaret. The nosological position of this rare disease, as well as its probable pathogenetic mechanisms, are discussed. Eine 72jährige Frau, vordem bei guter Gesundheit, litt 2 Jahre lang unter den Attacken eines komplexen neuropsychiatrischen Syndroms, die 2 Tage bis 4 Wochen dauerten. Diese Episoden, denen Intervalle von fast vollständiger Beschwerdefreiheit folgten, waren gewöhnlich von Fieber, Kopfschmerzen, Verwirrtheit, Erbrechen, Ataxie, Anisokorie, epileptischen Anfällen und Nackensteifigkeit gekennzeichnet. Neuroradiologische Untersuchungen ergaben nur eine geringfügige Ventrikelerweiterung. In 13 Liquoruntersuchungen fanden sich Glucoseverminderung, Proteinerhöhung, beträchtlicher Anstieg des IgG-Index und konstante oligoclonale Banden; des weiteren ergab sich ein Anstieg polymorphkerniger Leukozyten, Lymphozyten bzw. epithelartiger Zellen. Da alle Bakterien-, Viren- und Mykosetests negativ waren und die Patientin wieder gesund wurde, betrachtete man den Fall als „gutartige Mollaret-Meningitis“. Die nosologische Einordnung sowie die möglichen pathogenetischen Mechanismen dieses seltenen Falles werden diskutiert.