VALUE OF INTRACRANIAL PRESSURE MONITORING OF ASPHYXIATED NEWBORN INFANTS

Abstract
SUMMARY Twenty-three infants suffering the effects of moderate or severe hypoxic-ischaemic encephalopathy T were continuously monitored for intracranial pressure (ICP) by means of a subarachnoid catheter S for a total of 1083 hours. Cerebral perfusion pressure (CPP) was also continuously monitored for 21 of the infants. The median age at the start of ICP monitoring was 17 hours, and the opening pressure correlated poorly with maximum sustained pressures. Maximum sustained ICP allowed the infants to be divided into three groups: (1) those with no elevation of ICP (nine), of whom two died and five had a normal outcome; (2) those with sustained rises in ICP which were resistent to treatment (nine), of whom seven died and two survivors are severely handicapped; and (3) those in whom the pressure was elevated but could be controlled medically (five), of whom two survived to be quite normal. No infant with a sustained elevation of ICP of 15mmHg or more survived to be normal, nor any who had had a CPP below 20mmHg for one hour or more. Hypotension was the cause of low CPP in most cases. There was a highly significant correlation between sustained elevation of ICP above 15mmHg and poor outcome, but no correlation between outcome and minimum CPP. It was not possible to predict clinically which infants would develop intracranial hypertension, and some infants with very severe perinatal asphyxia did not develop raised intracranial pressure at any time. RÉSUMÉ Valeur de l'enregistrement continu de la pression intra-cranienne chez les nouveau-nés en état d'asphyxie Vingt-trois enfants souffrant des effets d'une encephalopathie hypoxique-isch6mique modérée ou g grave ont bénéficié d'un enregistrement continu de la pression intra-cranienne (PIC) au moyen d'un o catheter sous-arachnoidien durant un total de 1083 heures. La pression de perfusion cérébrale (PPC) S fut aussi enregistrée en permanence chez 21 des nourrissons. L'âge médian au début de l'enregistrement PIC fut de 17 heures et la pression initiate était faiblement correlee aux pressions a maximales durables. La PIC maximale durable permettait de diviser les nourrissons en trois groupes: ZUSAMMENFASSUNG Der Wert intracranieller Druckmessungen bei asphyktischen Neugeborenen Bei 23 Kindern mit einer mittelschweren oder schweren hypoxischischamischen Encephalopathie wurde über 1083 Stunden mit Hilfe eines Katheters im Subarachnoidalraum kontinuierlich der ICP kontrolliert. Bei 21 dieser Kinder wurde auch der cerebrale Perfusionsdruck (CPP) kontinuierlich gemessen. Das Durchschnittsalter zu Beginn der Überwachung betrug 17 Stunden und der Anfangsdruck korrelierte kaum mit den maximal erreichten Drucken. Die Kinder wurden nach den maximal erreichten Drucken in drei Gruppen eingeteilt: (1) ohne ICP Erhohung (9), von denen zwei starben und fünf sich normal entwickelten; (2) anhaltende, therapieresistente ICP Erhohung (9), von denen sieben starben und zwei Uberlebende schwer behindert sind und (3) mit erhohtem, aber medikamentos beeinflußbarem Druck (5), von denen zwei überlebten und sich ganz normal entwickelten. Kein Kind, das eine längere ICP Erhöhung von 15mmHg oder mehr hatte, uberlebte mit normalem Entwicklungsverlauf, auch keines, das einen CPP unter 20mmHg fur eine Stunde oder länger hatte. In den meisten Fallen war ein niedriger CPP durch eine Hypotension bedingt. Es fand sich eine hohe Korrelation zwischen anhaltender ICP Erhöhung iiber lOmmHg und schlechtem Outcome, jedoch keine Korrelation zwischen Outcome und minimalem CPP. Es war nicht moglich, klinisch vorauszusagen, welche Kinder eine intracranielle Hypertension entwickeln wurden und einige Kinder mit sehr schwerer perinataler Asphyxie entwickelten zu keiner Zeit einen erhohten intracraniellen Druck. RESUMEN Valor de la monitorizacidn de la presión intracraneal de recie'n nacidos asficticos VVeintitrés lactantes que surfían los efectos de una encefalopatia hipóxico-isquémica moderada o grave, fueron monitorizados continuamente de su presión intracraneana (PIC) por medio de un catéter subaracnoideo durante un total de 1083 horas. La presión de perfusión cerebral (PPC) fue tambidn monitorizada continuamente en 21 de los nifios. La edad promedio al inicio la monitorización de la PIC fue de 17 horas y la presion de inicio se correlacionaba poco con las presiones sostenidas máximas. La PIC sostenida maxima permitió dividir los niños en dos grupos: (1) aquellos sin elevación de la PIC (neuve) de los cuales dos murieron y cinco tuvieron un curso normal; (2) aquellos con aumento sostenido de la PIC que eran resistentes al tratamiento (neuve), de los cuales neuve murieron y dos supervivientes tienen minusvalías graves; y (3) aquellos cuya presión estaba elevada pero pudieron ser controlados médicamente (cinco), de los cuales dos sobrevivieron y estan normales. Ningn niño con una elevación sostenida de la PIC de 15mmHg o mas sobrevivi6 hasta la normalidad, ni tampoco ninguno que hubiera tenido una PPC por debajo de 20mmHg durante una hora o mas. La hipotensión fue la causa de una CPP baja en la mayoria de los casos. Habi'a una correlación marcadamente significativa entre la elevación sostenida de la PIC por encima de 10mmHg y un curso posterior pobre, pero no habia correlación entre el curso posterior y una PPC minima. No fue posible predecir clinicamente que nifios desarrollarian una hipertensión intracraneal. Algunos nifios con una asfixia perinatal grave no desarrollaron en ningun momento hipertensi6n endocraneana.