Abstract
Colonic polyps are predominantly benign epithelial hyperplasias, adenomas, hamartomas or of inflammatory origin. There seems to be no transition between hyperplastic and adenomatous polyps. The tendency of adenomatous polyps to become malignant is still debated, differences between adenomatous and villous polyps do not exist. The proportion of villous adenomas and carcinomatous polyps increases with increasing diameter of the polyp. The histological pattern of colonic polyps is not always uniform: a sufficient judgement is only possible by serial section of the entire polyp. A polyp is on clinical grounds only malignant when the invasive growth has penetrated the muscularis mucosae. The new developed coloscopic polypectomy is possible with reasonable risk in all segments of the colon. It seems so that this method is becoming the treatment of choice in colonic polyps. Further studies have to prove that coloscopic polypectomy is a step towards active prophylaxis of colonic cancer. Kolonpolypen sind weitaus überwiegend gutartige epitheliale Hyperplasien und Adenome, Hamartome oder entzündlicher Natur. Zwischen hyperplastischen und adenomatösen Polypen scheint es keine Übergänge zu geben. Umstritten ist immer noch die Entartungstendenz adenomatöser Polypen im Kolon. Grundsätzliche Unterschiede zwischen adenomatösen Polypen und villösen Adenomen gibt es nicht. Der Anteil villöser Adenome und karzinomatöser Polypen nimmt mit dem Durchmesser der Polypen zu. Die histologische Struktur der Kolonpolypen ist keineswegs immer uniform; eine suffiziente Beurteilung ist daher nur durch Stufenschnitte des ganzen, ektomierten Polypen möglich. Ein Polyp ist vom klinischen Standpunkt aus, nur dann maligne, wenn das invasive Wachstum die Muscularis mucosae durchbrochen hat. Die neu entwickelte koloskopische Polypektomie ist mit einem anscheinend geringen Risiko in allen Dickdarmabschnitten möglich. Sie scheint die Methode der Wahl für die Therapie von Kolonpolypen zu werden. Weitere Untersuchungen müssen zeigen, ob die koloskopische Polypektomie mit einer aktiven Prophylaxe des Kolonkarzinoms gleichzusetzen ist.

This publication has 0 references indexed in Scilit: