Über die Beziehung zwischen der Pulswellengeschwindigkeit in der Aorta-Iliaca und dem Blutdruck bei longitudinaler Beobachtung
- 1 January 1975
- journal article
- abstracts
- Published by Springer Nature in Basic Research in Cardiology
- Vol. 70 (1) , 46-57
- https://doi.org/10.1007/bf01905552
Abstract
Temporary hypertensive increases in blood pressure, or variations in blood pressure when there was an already existing hypertension, in which the blood pressure either moved within the limits of hypertensive blood pressure values or temporarily returned to normal, occurred in 129 men aged 23–85, in whom repeated measurements of the blood pressure and pulse wave rate (PWG) were carried out in the aorta and iliac artery in the course of a longitudinal study over years. Both categories — temporary and chronic hypertensive — showed significant differences in the height of the PWG increase per 10 mm Hg (Δcp). The Δcp value for the chronic hypertensives (n=43) was 0.73±0.35 m/sec, that of the temporary hypertensives 0.56±0.24 m/sec (p≤0.01). The mean value for both groups was 0.62±0.29 m/sec. Δcp increased with age (0.54 m/sec → 45th year; 0.60 m/sec from 46–55 years; 0.61 m/sec from 55–65 years; 0.67 m/sec at 66 and over). The increase of Δcp with age is caused by the increase in chronic hypertension. Δcp was constant over a mean pressure range of 90–100 mm Hg in temporary and chronic hypertensives, irrespective of the amount of the (individual) mean difference in pressure, but it was distinctly greater in chronic than in temporary hypertensives. On lowering pressure, the Δcp was also greater in chronic than in temporary hypertensives. When normal pressures were attained, temporary hypertensives showed no differences from the PWG of normotensive of the same age. The differences between temporary and chronic hypertensives are explained by the different relations in the structure of the wall of the aorta, but especially because the function of the muscular layer was better maintained in temporary hypertensives. The raising of the PWG in temporary hypertensives is probably caused by the increased tension in the wall alone. Whether, in addition to the increased incorporation of collagen and a rarification of the smooth muscle, the thickness to radius ratio also increases above that usual for the age group in chronic hypertension is still not clear, but it is not essential for the explanation of the greater increase in the Δcp. The longitudinal Δcp values obtained in individual subjects confirms the transverse Δcp findings, with regard to size and age group, which were obtained by comparisation of cross sections of groups of normotive and hypertensive subjects. Bei 129 Männern im Alter von 23–85 Jahren, bei denen im Rahmen einer longitudinalen Studie im Laufe von Jahren wiederholt Messungen des Blutdruckes und der Pulswellengeschwindigkeit (PWG) in der Aorta-iliaca durchgeführt wurden, kam es zu temporären hypertonischen Blutdruckanstiegen oder zu Blutdruckschwankungen bei bereits bestehender Hypertension, wobei sich der Blutdruck entweder innerhalb der Grenzen hypertensiver Blutdruckwerte bewegte oder temporär zur Norm zurückkehrte. Beide Kategorien — temporäre und chronische Hypertoniker — unterscheiden sich signifikant in der Höhe des PWG-Anstieges pro 10 mm Hg (Δcp). Der Δcp-Wert der chronischen Hypertoniker (n=43) betrug 0,73±0,35 m/sec, der der temporären Hypertoniker (n=86) 0,56±0,24 m/sec (p≤0,01). Für beide Gruppen betrug der Mittelwert 0,62±0,29 m/sec. Δcp nahm mit dem Lebensalter zu (0,54 m/sec → 45.Lj.; 0,60 m/sec 46.–55. Lj.; 0,61 m/sec 55.–65. Lj.; 0,67 m/sec bei 66+Jahren). Der Altersanstieg von Δcp ist durch den Zuwachs an chron. Hypert. bedingt. Δcp war über einen Mitteldruckbereich von 90–190 mm Hg bei temp. und chron. Hypert. unabhängig von der Größe der (individuellen) Mitteldruckdifferenz konstant, bei chron. Hypert. aber deutlich größer als bei temp. Hypert. Bei Drucksenkung war Δcp bei chron. Hypert. ebenfalls größer als bei temp. Hypert. Temp. Hypertoniker zeigten bei Erreichen von normalen Druckwerten keine Abweichungen der PWG von gleichaltrigen Normotonikern. Die Unterschiede zwischen temp. und chron. Hypert. werden durch unterschiedliche Verhältnisse der Wandstruktur der Aorta, vor allem aber auch durch die besser erhaltene Funktion der Muskularis bei temp. Hypertonikern erklärt. Die Erhöhung der PWG bei temp. Hypertonikern ist wahrscheinlich allein durch eine Erhöhung der Wandspannung verusacht. Ob bei chron. Hypertension neben dem vermehrten Einbau von Kollagen und einer Rarifizierung der glatten Muskulatur auch das Dicken-Radius-Verhältnis über das altersübliche Maß hinaus zunimmt, ist heute noch ungeklärt, aber zur Erklärung für die stärkere Erhöhung von Δcp nicht erforderlich. Die longitudinal an Einzelpersonen erhobenen Δcp-Werte bestätigen bezüglich Größenordnung und Altersgang die transversalen Δcp-Befunde, welche durch Vergleich von Gruppenquerschnitten normotoner und hypertoner Personen gewonnen wurden.Keywords
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