Role of liver glutathione in 1,1-dichloroethylene metabolism and hepatotoxicity in intact rats and isolated perfused rat liver

Abstract
The liver glutathione content was measured after oral administration of 1,1-dichloroethylene (vinylidene chloride = VDC; dissolved in olive oil) and its significance for the metabolism and hepatotoxicity of VDC was investigated. After treatment with 1000 mg/kg VDC p.o., glutathione decreased to 33% of the control values within 4 h but returned to the control level after 24 h. An identical fall in glutathione after VDC administration was found to occur in animals which had been fasted for 18 h. In these animals the baseline values of glutathione were lowered by 21%. The depletion of glutathione was dependent on the dosage of VDC. The conversion rate of VDC by the isolated perfused livers was 7.64 μmoles/g liver after 3 h-perfusion, if 5000 ppm of VDC were supplied in the gas phase. Lowering the glutathione content to 15% of the normal value (by diethylmaleate, 25 μmoles added directly to the perfusate) resulted in a reduction of VDC conversion by 18%. Furthermore the viability (with the lactate/pyruvate ratio serving as the parameter) of the liver was distinctly depressed. No effect on viability nor on metabolization rate was noted when perfusing the livers of 18-h fasted animals. The concentrations of the glutamate-oxaloacetate transaminase (SGOT) and glutamate-pyruvate transaminase (SGPT) in the perfusate failed to show an increase. These findings indicate that there is no correlation between the liver glutathione level and the increased lethality of VDC in fasted rats. Der Leberglutathiongehalt wird nach oraler Gabe von 1,1-Dichloräthylen (Vinylidenchlorid = VDC; in Olivenöl gelöst) gemessen und seine Bedeutung für Metabolismus und Hepatotoxizität von VDC untersucht. Nach oraler Applikation von 1000 mg/kg VDC sinkt Glutathion in 4 Std auf 33% der Kontrollwerte ab. Nach 24 Std sind die Kontrollwerte wieder erreicht. Der Abfall ist bei 18 Std-Nüchterntieren, die um 21% erniedrigte Ausgangswerte aufweisen, gleich. Die Glutathiondepletion ist dosisabhängig. Die Metabolisierungsrate von VDC in der isoliert perfundierten Leber beträgt nach 3 Std Perfusion, mit 5000 ppm VDC in der Gasphase, 7,64 μmol/g Leber. Die Rate ist um 18% erniedrigt, wenn der Glutathiongehalt mit Diäthylmaleat (25 μmol direkt ins Perfusat) auf 15% der Kontrollwerte gesenkt wird. Unter diesen Perfusionsbedingungen wird nach Diäthylmaleatzugabe die Funktionsfähigkeit (als Parameter hierfür dient der Lactat/Pyruvatquotient) der Leber eingeschränkt. Die Funktionsfähigkeit der Leber und die Metabolisierungsrate von VDC wird durch 18stündiges Fasten der Tiere nicht beeinflußt. Die Konzentration von Serumglutamatoxalacetattransaminase (SGOT) und Serumglutamatpyruvattransaminase (SGPT) im Perfusat ist nicht erhöht. Diese Befunde deuten darauf hin, daß keine Beziehung zwischen dem Leberglutathiongehalt und der erhöhten Letalität von VDC mit Nüchterntieren besteht.