Abstract
The goals of our therapeutic trials in acute leg and pelvic vein thrombosis are to 1. Prevent embolism, 2. Salvage the limb, 3. Prevent the postthrombotic syndrome. Early surgical thrombectomy guarantees salvage of the limb in most cases; the frequency of pulmonary embolism can be significantly reduced compared to the spontaneous course and frequency of the postthrombotic syndrome. For recidivistic pulmonary embolism the umbrella filter of Mobin-Uddin, which is implanted via a transjugular pathway, is today the treatment of choice. Further embolisms are rare. For maBive lung embolism, extracorporal circulation is neceBary: The formerly used Trendelenburg operation is no longer justified. Die Ziele unserer therapeutischen Bemühungen bei akuter Bein-Beckenvenenthrombose sind: 1. Embolieverhütung, 2. Extremitäterhaltung, 3. Verhütung des postthrombotischen Syndroms. Durch die rechtzeitige chirurgische Thrombektomie ist die Erhaltung der Extremität praktisch immer gewährleistet, die Emboliefrequenz kann gegenüber dem Spontanverlauf reduziert werden, ebenso wie die Frequenz auftretender postthrombotischer Syndrome. Bei rezidivierender Lungenembolie ist heute dem Cava-Schirm nach Mobin-Uddin, der transjugulär eingeführt wird, absolut der Vorrang zu geben. Embolierezidive sind selten. Bei maBiver Lungenembolie muB nach den Gesetzen der Cardiochirurgie vorgegangen werden, die alte Trendelenburgsche Operation scheint heute nur noch ausnahmsweise gerechtfertigt.