Die Untersuchung physikalisch-medizinischer und balneotherapeutischer Erytheme (Wärme, Gleichstrom, CO2, H2S) am Capsaicinmodell
- 1 October 1993
- journal article
- wissenschaft und-forschung
- Published by Georg Thieme Verlag KG in Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin
- Vol. 03 (05) , 125-129
- https://doi.org/10.1055/s-2008-1062075
Abstract
Objective: Investigation to evaluate the effective mechanisms of physically and balneotherapeutically induced skin erythema (heat, galvanisation, CO2, H2S) by the use of the capsaicin model. Subjects: Performance of the experiments on 8 healthy probands. Measurements of skin blood flow with the Laser-Doppler-Flowmetry (Periflux, Perimed, Stockholm). Desensitisation of the axon reflex by means of capsaicin. Design: Topical application of capsaicin during four days to desensitize the axon reflex. Measurements of the hyperemic reaction of CO2, H2S, heat, galvanisation before and after desensitisation. Results: Erythema induced by CO2, H2S and heat are not affected by prior treatment with capsaicin. On the other hand the erythema due to galvanisation is inhibited. Conclusions: The axon reflex is most likely a factor in the vasodilating effect of galvanisations. This involved mechanisms such as the so-called Antidromic Vasodilation with liberation of vasoactive neuropeptides. Ziel: Beitrag zur Klärung der Wirkungsmechanismen bei physikalisch-medizinisch und balneotherapeutisch ausgelösten Hauterythemen (CO2, H2S, Wärme, Gleichstrom) mit Hilfe des Capsaicinmodells Gegenstand: Untersuchung an acht kreislaufgesunden Versuchspersonen. Durchblutungsmessungen an der Haut mit der Laser-Doppler-Flußmessung (Periflux, Perimed, Stockholm). Desensibilisierung des Axonreflexes mit Capsaicin. Gestaltung: Topische Applikation von Capsaicin über vier Tage zur Desensibilisierung des Axonreflexes. Messungen der Hyperämiereaktion von CO2, H2S, Wärme und Gleichstrom vor und nach Desensibilisierung. Ergebnisse: CO2-, H2S- und Wärmeerythem werden durch Capsaicinvorbehandlung nicht beeinflußt. Das Gleichstromerythem wird dagegen gehemmt. Schlußfolgerungen: An der gefäßerweiternden Wirkung des Gleichstroms ist wahrscheinlich der Axonreflex im Sinne der Antidromen Vasodilatation beteiligt. Wirksame Mediatoren vermutlich Neuropeptide, wie z.B. Substanz P und CGRP.Keywords
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