Itraconazole treatment of pulmonary aspergillosis in leukaemia patients during a nosocomial epidemic associated with indoor building renovation

Abstract
Summary.During indoor building renovation a nosocomial epidemic of pulmonary aspergillosis occurred in a haematological ward, involving 10 patients with acute leukaemia undergoing intensive chemotherapy. Antifungal treatment included the combination of amphotericin B and 5‐fluorocytosine during periods of granulocytop‐enia, followed by itraconazole after bone‐marrow recovery. In five patients, lung aspergillomas disappeared completely, while significant impro‐val was observed in a further two patients. Itraconazole appeared to contribute significantly to the result, but the drug did not work during granulocytopenic episodes. Air analyses showed increased counts of fungal spores in ward locations with heavy traffic of patients and staff, suggesting the need to identify and avoid risk areas when placing patients undergoing intensive chemotherapy.Zusammenfassung.Im Anschluβ an Innen‐umbaumaβnahmen wurde in einer hämatologi‐schen Station eine nosokomiale Epidemie von Lungenaspergillosen beobachtet. Zehn Patienten mit akuter Leukämie waren während einer inten‐siven Chemotherapiebehandlung betroffen. Die antimykotische Behandlung umfaβte die Kombination von Amphotericin B und 5‐Fluorcytosin während der Granulozytopenieperioden, gefolgt von Itraconazol nach der Knochenmarkserho‐lung. Die Lungenaspergillome verschwanden vollständig bei 5 Patienten; bedeutende Besserung wurde in 2 weiteren Fällen gesehen. Itraconazol trug offenbar bedeutend zum Therapieerfolg bei, aber das Antimykotikum wirkte nicht während der Granulozytopenie‐Perioden. In Luftanalysen konnten erhöhte Pilzsporenzahlen in Bereichen mit dem dichtesten Patienten‐ und Versorgungs‐verkehr nachgewiesen werden. Auf die Notwen‐digkeit, solche Risikobereiche zu identifizieren und zu vermeiden, wird hingewiesen.

This publication has 23 references indexed in Scilit: