Recurrent meningitis due to pneumococci and non-typable Haemophilus influenzae in a child with a mondini malformation
- 1 January 1986
- journal article
- Published by Springer Nature in Infection
- Vol. 14 (1) , 36-37
- https://doi.org/10.1007/bf01644809
Abstract
An eight-year-old boy with a congenital inner ear malformation and recurrent otitis media had three episodes of bacteriologically confirmed meningitis within seven months. The first episode was caused by pneumococci, the other two by non-typableHaemophilus influenzae. All episodes were characterized by an abrupt onset. The CSF cultures were positive within 0.5 to 12 hours after the onset of symptoms. Despite misleading laboratory studies, surgical exploration revealed a CSF fistula associated to the inner ear anomaly. No further episodes occurred after the fistula was closed. Careful roentgenographic evaluation, including recently introduced special computed tomography (CT) methods, is indicated in recurrent meningitis. In addition, such evaluations should be considered even after the first episode, when special clinical features suggest a CSF fistula. Such features include an extremely rapid onset and detection of common non-invasive bacteria as causative agents, as illustrated by the present case. Bei einem achtjährigen Jungen mit Innenohr-Fehlbildung und rezidivierender Otitis media waren innerhalb von sieben Monaten drei Episoden einer bakteriologisch gesicherten Meningitis aufgetreten. Die erste Episode wurde durch Pneumokokken, die anderen beiden durch nicht typisierbareHaemophilus influenzae ausgelöst. Typischerweise traten alle drei Meningitis-Episoden hochakut auf. Innerhalb 0,5 bis 12 Stunden nach Beginn der klinischen Symptome waren die Liquorkulturen positiv. Nachdem Laboruntersuchungen irreführende Ergebnisse erbracht hatten, deckte die chirurgische Exploration eine mit der Innenohranomalie assoziierte Liquorfistel auf. Nach Verschließen der Fistel kam es zu keinen weiteren Meningitisschüben. Bei rezidivierender Meningitis sollte eine sorgfältige radiologische Untersuchung unter Einschluß der neu eingeführten CT-Spezialmethoden vorgenommen werden. Wenn klinische Hinweise auf eine Liquorfistel bestehen, sollte eine solche Untersuchung bereits nach der ersten Meningitis-Erkrankung erwogen werden. Typischerweise tritt die Meningitis bei Liquorfistel hochakut auf; es werden, wie an unserem Fall demonstriert, Erreger nachgewiesen, die für gewöhnlich nicht invasiv werden.Keywords
This publication has 3 references indexed in Scilit:
- 1167 RECURRENT BACTERIAL MENINGITISPediatric Research, 1985
- Recurrent Meningitis in an Adult Due to Nontypable Haemophilus influenzaeThe Journal of Infectious Diseases, 1984
- Recurrent meningitis secondary to concealed cerebrospinal fluid otorrhoeaArchives of Disease in Childhood, 1983