Surveillance nosokomialer infektionen in intensivstationen: Aktuelle daten und Interpretationen
- 1 February 2003
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Wiener klinische Wochenschrift
- Vol. 115 (3-4) , 99-103
- https://doi.org/10.1007/bf03040287
Abstract
The German nosocomial infections surveillance system KISS was established in 1996 using a surveillance protocol based on the National Nosocomial Infections Surveillance (NNIS) System. Meanwhile data from a total of 274 intensive care units (ICU) are available, among them 134 interdisciplinary, 71, surgical, 55 medical, 9 neurosurgical and 5 paediatric ICUs. The data comprise about 6,966 surveillance months with more than 500,000 intensive care patients and more than 1.8 million patient days. A total of 6,888 cases of pneumonia and 2,357 cases of central venous catheter (CVC) associated primary bloodstream infections (BSI) were recorded. Ventilator associated pneumonia rates and CVC associated primary BSI rates are presented, stratified according to the type of the ICU and affiliation to a university, a teaching hospital or another type of hospital. The most frequent pathogens associated with ventilator associated pneumonia wereS. aureus (24.1%), followed byP. aeruginosa (16.8%) and Klebsiella spp. (12.1%). In the case of CVC associated primary BSI coagulase negative staphylococci dominated (30.9%) followed byS. aureus (15.4%) and Enterococci spp. (11.6%). A remarkable increase of Methicillin Resistant Staphylococcus aureus (MRSA) infections was observed during the period from 1997 to 2002, 19.2% ofS. aureus associated pneumonia cases and 25.5% ofS. aureus associated primary BSI were due to MRSA. KISS data are useful benchmarks for internal quality management, however a careful interpretation is necessary to stimulate infection control efforts. Das Krankenhaus-Infektions-Surveillance-System KISS wurde im Jahr 1996 auf der Basis der Methoden des amerikanischen National Nosocomial Infections Surveillance (NNIS) Systemes etabliert. Mittlerweile beinhaltet es Daten von 274 Intensivstationen darunter 134 interdisziplinäre 71 chirurgische, 55 medizinische, 9 neurochirurgische und 5 pädiatrische Intensivstationen. Wir haben einen Überblick über 6966 Beobachtungsmonate mit mehr als 500.000 Intensivpatienten und mehr als 1,8 Millionen Patiententagen. Es wurden 6888 beatmungsassozilierte Pneumonien und 2357 Zentralvenenkatheter (ZVK)-assoziierte Sepsis-Fälle erfasst. Die beatmungsassoziierten Pneumonieraten und ZVK-assoziierten primären Sepsisraten werden nach Art der Intensivstation und Status des zugehörigen Krankenhauses stratifiziert präsentiert. Bei beatmungsassoziierten Pneumonien sindS. aureus die häufigsten Erreger mit einem Anteil von 24,1% aller Fälle, gefolgt vonP. aeruginosa (16,8%) und Klebsiella spp. (12,1%). Im Fall der ZVK-assoziierten Sepsis werden vor allem koagulasenegative Staphylokokken gefunden (30.9%) gefolgt vonS. aureus (15,4%) und Enterococcus spp. (11,6%). Ein bemerkenswerter Anstieg der Methicillin-resistenten Staphylococcus aureus (MRSA) wurde im Zeitraum 1997 bis 2002 beobachtet. Bei denS. aureus-beciigten beatmungsassoziierten Pneumonien beträgt der Anteil der MRSA 19,2%. Bei denS. aureus bedingten Sepsisfällen liegt der MRSA-Anteil bei 25,5% Die KISS-Daten liefern wertvolle Benchmark-Information für das interne Qualitätsmanagement, allerdings ist eine sorgfälitge Interpretation notwendig, um Präventionsmaßnahmen zu stimulieren.Keywords
This publication has 9 references indexed in Scilit:
- Guidelines for the prevention of intravascular catheter-related infections. Centers for Disease Control and Prevention.2002
- How Many Nosocomial Infections are Associated with Cross-Transmission? A Prospective Cohort Study in A Surgical Intensive Care UnitInfection Control & Hospital Epidemiology, 2002
- Attributable Morbidity and Mortality of Catheter-Related Septicemia in Critically Ill Patients: a Matched, Risk-Adjusted, Cohort StudyInfection Control & Hospital Epidemiology, 1999
- Medical and Economic Benefit of a Comprehensive Infection Control Program That Includes Routine Determination of Microbial ClonalityAmerican Journal of Clinical Pathology, 1999
- Severity of illness scoring systems to adjust nosocomial infection rates: A review and commentaryAmerican Journal of Infection Control, 1996
- Recorded Criteria as a “Gold Standard” for Sensitivity and Specificity Estimates of Surveillance of Nosocomial Infection: A Novel Method to Measure Job PerformanceInfection Control & Hospital Epidemiology, 1995
- National nosocomial infections surveillance system (NNIS): Description of surveillance methodsAmerican Journal of Infection Control, 1991
- CDC definitions for nosocomial infections, 1988American Journal of Infection Control, 1988