RELIABILITY OF INTERPRETATION OF CRANIAL ULTRASOUND EXAMINATIONS OF VERY LOW‐BIRTHWEIGHT NEONATES
- 1 February 1993
- journal article
- Published by Wiley in Developmental Medicine and Child Neurology
- Vol. 35 (2) , 97-101
- https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.1993.tb11611.x
Abstract
SUMMARY The authors studied intra- and infer-reader reliability of the interpretation of cranial ultrasound examinations of very low-birthweight infants. A radiologist read 173 films, 88 of which, he had read previously; the other 85 had been read previously by a second radiologist. For the diagnoses of subependymal hemorrhage and intraventricular hemorrhage, intra-reader agreement was similar to inter-reader agreement. 98 ultrasound films were read initially as showing subependymal hemorrhage: in nine cases the second reading did not agree. In five of 58 cases read initially as showing intraventricular hemorrhage, the second reading did not agree. Similarly, of 32 cases read initially as showing intraparenchymal echodensity, four were interpreted as negative on second reading. For all three diagnoses, disagreement occurred often enough to, cause substantial misclassification bias when cranial ultrasound is used for clinical research. RÉSUMEÉ Fidélilé des interpréfations échographiques crhiennes chez les nouveaux-nés de Ires faible poids de naissance Les auteurs ont étudie la fidelité intra- et interlecteurs des échographies crhiennes chez les nourrissons de tres faible poids de naissance. Un radiologiste examina 173 films dont 88 qu'il avait déjà lu; les 85 autres films avaient ite lus antérieurement par un autre radiologiste. Pour le diagnostic d'hémorragie sousépendymaire et d'hémorragie intraventriculaire, I'accord intralecteur fut semblable à I'accord interlecteurs. 98 échographies avaient été lues primitivement avec un diagnostic d'hémorragie sousependymaire; dans neuf cas, la seconde lecture n'étaite pas en accord. Sur 5 des 58 cas diagnostiques comme hémorragie intraventriculaire, la seconde lecture n'était pas en accord. De mDme, pour 32 cas lus initialement comme échodensite intraparenchymateuse, la seconde lecture fut négative dans quatre cas. Pour les trois diagnostics, le désaccord est suffisamment fréquent pour provoquer une erreur significative de classification lors de I'utilisation de l'échographie crànienne pour investigation clinique. ZUSAMMENFASSUNG Übereinstimmung bei der Beurreilung kranieller Uliraschalluniersuchungen bei Neugeborenen mitsehr niedrigem Geburlsgewicht Die Autoren untersuchten die Zuverlässigkeit der Befundung kranieller Ultraschalluntersuchungen bei Neugeborenen mit sehr niedrigem Geburtsgewicht. Ein Radiologe befundete 173 Untersuchungen, 88 davon hatten wir zuvor befundet; die anderen 85 waren vorher von einem zweiten Radiologen befundet worden. Für die Diagnosen subependymale Blutung und intraventrikuläre Blutung bestand eine annähernde Übereinstimmung bei den Befundern. 98 Ultraschalluntersuchunge wurden primär als subependymale Blutung befundet; in neun Fallen stimmte die zweite Befundung damit nicht überein. In fünf von 58 Fällen, die zunächst.als intraventrikuläre Blutung diagnostiziert worden waren, stimmte die zweite Befundung nicht überein. Ähnlich wurden vier von 32 Fällen, bei denen der Erstbefunder eine intraparenchymale Dichte festgestellt hatte, vom zweiten befunder als negativ beurteilt. Bei allen drei Diagnosen traten häufig genug unterschiedliche Beurteilungen auf, um bei der Verwendung der kraniellen Ultraschalluntersuchungen für die klinische Wissenschaft erhebliche Fehlklassifizierungen zu riskieren. RESUMEN Fiabilidad de la inferprefacion del examen craneal con ulfrosonidos en récien nacidos de niuy bajo peso al nacer Los autores estudian la fiabilidad dentro del mismo interpretador y entre diversos interpretadores de los examenes craniales con ultrasonidos en lactantes de muy bajo peso al nacer. Un radiólogo examinó 173 films, 88 de los cuales ya leidos por el anteriormente, mientras que los otros 85 habian sido examinados antes por un segundo radiólogo. Para el diagnótico de hemorragia subependimaria e intraventricular, la concordancia fue similar en un mismo radiólogo que entre dos de ellos. 98 films fueron leidos inicialmente como mostrando signos de hemorragia subependimaria; en nueve de los casos la segunda lectura no corroboró la primera. En cinco de los 58 casos considerados inicialmente como demostrativos de una hemorragia intraventricular, la segunda lectura no lo corroborö. De forrna similar de 32 casos considerados inicialmente como de ecodensidad intraparenquimatos, cuatro fueron considerados como negativos en una segunda lectura. Para los tres diagnósticos, la falta de acuerdo fue lo suficientemente frecuente para ocasionar un sesgo substancioso de mala interpretacióh cuando la ultrasonografia intracraneal se usa para la investigación clinica.Keywords
This publication has 8 references indexed in Scilit:
- White matter damage in preterm newborns —an epidemiologic perspectiveEarly Human Development, 1990
- Interobserver variability in neonatal cranial ultrasonographyPaediatric and Perinatal Epidemiology, 1988
- Clinical risk factors and periventricular leucomalacia.Archives of Disease in Childhood, 1988
- A rEAPPRAISAL OF THE KAPPA COEFFICIENTJournal of Clinical Epidemiology, 1988
- Heparin Use as a Risk Factor for Intraventricular Hemorrhage in Low-Birth-Weight InfantsNew England Journal of Medicine, 1986
- Periventricular infarction diagnosed by ultrasound: A postmortem correlationThe Journal of Pediatrics, 1984
- Diagnostic accuracy of neonatal brain imaging: A postmortem correlation of computed tomography and ultrasound scansThe Journal of Pediatrics, 1983
- A Coefficient of Agreement for Nominal ScalesEducational and Psychological Measurement, 1960