Decreased production or increased turnover of antithrombin III in severe acquired coagulopathy?

Abstract
During the course of severe coagulopathy in an infant suffering from septicaemia and shock, antithrombin III levels were determined repeatedly before and during substitution therapy with human antithrombin. By mathematical analysis of these data, using a biexponential function, the plasma elimination half-life of the antithrombin III was estimated to be 7.5–10.5 h. Compared with known plasma half-lives of radioactively labelled antithrombin III in adults the increase was five-to ten-fold. This indicates that the significantly decreased levels of antithrombin III in this case of coagulopathy were at least partly due to an accelerated consumption of antithrombin III. The estimation of the plasma elimination half-life of antithrombin III helps to differentiate decreased production from increased consumption in cases of severe coagulopathy. Thus, a more precise diagnosis of disseminated intravascular coagulation can be made whilst taking advantage of substitution therapy and avoiding the hazards of radioactive tracer proteins. Im Verlauf einer schweren Gerinnungsstörung bei einem Säugling mit Sepsis und Schock wurden vor und während der Substitutionsbehandlung mit humanem Antithrombin wiederholt die Antithrombin-III Spiegel gemessen. Diese Daten wurden mit Hilfe einer Biexponentialfunktion mathematisch ausgewertet. Die Plasma-Eliminations-Halbwertszeit des Antithrombins betrug 7,5 bzw. 10,5 Stunden. Verglichen mit bekannten Plasma-Halbwertszeiten von radioaktiv markiertem Antithrombin III bei Erwachsenen war die Elimination um den Faktor 5–10 beschleunigt. Die deutlich erniedrigten Antithrombin III Spiegel in diesem Fall konnten also mindestens teilweise auf einen beschleunigten Umsatz des Antithrombins zurückgeführt werden. Die Bestimmung der Plasma-Eliminations-Halbwertszeit von Antithrombin III ist hilfreich bei der Abgenzung einer verminderten Produktion von einem gesteigerten Umsatz im Verlauf einer Koagulopathie. Die Diagnose einer disseminierten intravasalen Gerinnung kann so etwas sicherer gestellt werden. Die Vorteile der Antithrombin- Substitutionstherapie werden bei diesem Vorgehen genützt, die Nachteile radioaktiv markierter Proteine vermieden.