Is body fat distribution associated with cardiovascular risk factors in childhood?
- 1 January 1992
- journal article
- research article
- Published by Taylor & Francis in Annals of Human Biology
- Vol. 19 (6) , 559-578
- https://doi.org/10.1080/03014469200002382
Abstract
The authors studied the association of cardiovascular risk variables with body fat distribution (BFD) in a cross-sectional sample of 743 Texas schoolchildren of both sexes ages 6–14 years. This association is well known in adults and several useful indices of BFD are available. Whether they are applicable to children remains a question of importance for epidemiological investigations in this age group. Canonical correlations between anthropometric (five skinfolds, four circumferences) and risk (blood pressures, cholesterol, pulse) variables ranged from 0·37 to 0·82 depending on sex/age group (p < 0·01). The skinfold vector suggested an association of risk with central fat at most but not all ages. The circumference vectors, on the other hand, suggest that size or fatness, not BFD, was related to risk. Partial correlation and stepwise regression of fatness and BFD indices with cardiovascular risk factors as dependent variables, showed that ‘fatness’ or ‘size’ was more clearly associated with risk factors than BFD. The variables most consistently entering the regression were hip circumference and sum of skinfolds. These results contrast with studies of adults or sexually mature adolescents, in which BFD is more clearly related to CV risk variables and the hip circumference is a ‘low-risk’ variable. An einer mittels Querschnittsuntersuchung erhobenen Stichprobe von 743 texanischen Schulkindern beiderlei Geschlechts im Alter von 6 bix 14 Jaren untersuchten die Autoren Associationen zwischen kardiovaskulären Risikovariablen und der Körperfettverteilung (BFD). Diese Beziehung ist für Erwachsene gut dokumentiert, und es stehen verschiedene nützliche Indizes der BFD zur Verfügung. Ob diese jedoch auch auf Kinder übertragbar sind, bleibt eine Frage, die für epidemiologische Untersuchungen in dieser Altersgruppe von Bedeutung ist. Die Kanonischen Korrelationen zwischen anthropometrischen (5 Hautfaltendicken, 4 Umfänge) und Risikovariablen (Blutdruck, Cholesterin, Puls) variierten in Abhängigkeit vom Alter und Geschlecht zwischen 0.37 und 0.82 (p < 0.01). Der Hautfaltenvektor legt eine Beziehung zwischen dem Risiko und dem zentralen Körperfett in den meisten aber nicht in allen Altersgruppen nahe. Andererseits legt der Umfangsverktor nahe, daß die Größe oder die Fettmasse, nicht aber die BFD mit dem Risiko in Zusammenhang steht. Partielle Korrelationenund eine schrittweise Regressionsanalyse von Fettmassenvariablen und BFD-Indizes mit kardiovaskulären Risikofaktoren als abhängige Variablen, zeigten, daß ‘Fettmasse’ oder ‘Größe’ deutlicher mit Risikofaktoren assoziiert waren als die BFD. Variablen, die wiederholt in die Regressionsanalyse einflossen, waren der Hüftumfang und die Summe der Hautfaltendicken. Die Ergebnisse stehen im Gegensatz zu denen aus Untersuchungen an Erwachsenen und sexuell reifen Jugendlichen, in denen die BFD einen deutlicheren Zusammenhang zu CV-Risikovariablen aufweist während der Hüftumfang lediglich eine Variable mit geringem Risiko darstellt. Les auteurs ont étudié les associations entre variables de risque cardo-vasculaire et distribution de graisse corporelle (DGC) dans un échantillonnage transversal de 743 écoliers texans des deux sexes, àgés de 6 à 14 ans. Cette association est bien connue chez les adultes et plusieurs indices de DGC sont disponibles. Savoir s'ils sont applicables à des enfants, reste une question importante pour les recherches épidémiologiques dans ce groupe d'àge. Des corrélations canoniques entre variables anthropométriques (5 plis cutanés, 4 circonférences) et de risque (pression sanguine, cholestérol, pouls), s'étendent de 0,37 à 0,82 selon le sexe'/groupe d'àge (p < 0,01). Le vecteur plis cutanés suggère une association du risque avec la graisse centrale à la plupart des àges mais non à tous les àges. Les vecteurs de circonférence suggèrent par ailleurs que la taille ou l'adiposité et non pas la DGC, sont associées au risque. Une corrélation partielle et une régression pas à pas de l'adiposité et des indices DGC avec les facteurs de risque cardiovasculaire comme variables dépendants, montrent que “l'adiposité” ou la “taille” sont plus clairement associeés aux facteurs de risque que la DGC. Les variables qui entrent le plus nettement dans la régression, sont la circonférence des hanches et las somme des plis cutanés. Ces résultats s'opposent aux études d'adultes ou d'adolescents sexuellement mûrs, chez lesquels la DGC est plus clairement corrélée aux variables de risque cardio-vasculaire, la circonférence des hanches étant une variable de “risque médiocre”.Keywords
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