Clinical outcome of arthroscopic repair of the posterior cruciate ligament
- 1 May 1999
- journal article
- abstracts
- Published by Springer Nature in Der Unfallchirurg
- Vol. 102 (5) , 354-358
- https://doi.org/10.1007/s001130050417
Abstract
Twenty-one patients were evaluated with an average follow up of 30 month after arthroscopical reconstruction of the posterior cruciate ligament using the IKDC-Evaluation Document, Lysholm-Score, KT 1000 and X-ray. Complex ligament injuries and chronic instability of the knee were the indications for operative treatment. Semitendinosus – or patella ligament autografts were used. The Lysholm-Score significantly improved preoperatively to postoperatively (p < 0.01). The IKDC revealed 11 patients for group B, 7 patients for group C and 3 patients for group D. The KT1000 measurement showed a postoperative drawer of 3.6 mm compared with the nonoperated side. Thirteen of the 21 patients showed a posterior drawer of less than 3 mm. The lateral posterior stress view of the X-ray revealed a 4.1 mm ( ± 2.9 mm) side to side difference postoperatively in comparison to 9.5 mm ( ± 3.5 mm) preoperatively. Three patients possessed radiological signs of osteoarthritis grad I by Ahlbäck. Our results recommend in patients with complex PCL-injuries as well as in cases of chronic posterior instability a complex reconstruction of the ligaments. 21 Patienten wurden 30 Monate nach arthroskopischer hinterer Kreuzbandplastik mittels IKDC-Bogen, Lysholm-Score, KT-1000 und radiologisch evaluiert. Die Operationsindikation bildeten komplexe Kniegelenkverletzungen sowie chronische Instabilität bei verlängerter posteriorer Translation. Autologe Semitendinosus- oder Lig.-patellae-Transplantate wurden von der ipsilateralen Seite verwendet. Eine signifikante Verbesserung konnte im Lysholm-Score erzielt werden (p < 0,01). Im IKDC-Bogen erreichten 11 Patienten die Gruppe B, 7 Patienten die Gruppe C und 3 Patienten die Gruppe D. Die postoperative Stabilität mittels KT-1000 ergab eine mittlere verlängerte posteriore Translation von 3,6 mm gegenüber der gesunden Seite, wobei 13 von 21 Patienten weniger als 3 mm zeigten. Bei der radiologischen Untersuchung in hinterer Schublade bestand eine Seitendifferenz von 4,1 mm (2,9 mm) im Vergleich zu präoperativ von 9,5 mm ( ± 3,5 mm); 3 Patienten wiesen eine beginnende Grad-I-Arthrose nach Ahlbäck auf. Die Ergebnisse bestätigten, daß sowohl komplexe Verletzungen als auch chronische posteriore Instabilitäten gute klinische und radiologische Ergebnisse nach operativer Rekonstruktion zeigen.Keywords
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