A comparison between microcrystalline and conventional phenytoin preparations: Relative bioavailability and steady-state plasma concentrations
- 1 July 1980
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Zeitschrift für Neurologie
- Vol. 223 (4) , 241-249
- https://doi.org/10.1007/bf00313338
Abstract
Plasma concentrations of two phenytoin products (a conventional phenytoin acid preparation and a microcrystalline form of phenytoin acid) were studied after single dose administration and during steady-state conditions in four healthy male volunteers. Relative bioavailability for the conventional tablet in comparison with the microcrystalline was in the range of 48–80% during single dose administration and in the range 54–95% at steady-state. The microcrystalline preparation gave, as expected, a higher rate of absorption. During steady-state conditions, however, this higher rate of absorption was associated with considerable fluctuations in plasma concentration during the dosage interval. The mean maximum plasma concentration was about 50% higher than the value at the beginning of the dose interval (2-dose concentration value) when the microcrystalline product was administered. The corresponding figure was only about 25% for the conventional tablet. Since upward fluctuations in plasma concentrations may be associated with side effects, the more even level obtained with the conventional product may be an advantage from the clinical point of view. An increased rate of bioavailability is not a clinical improvement if it occurs at the expense of greater fluctuations in plasma concentration during the dose interval. Blutspiegelkurven von zwei Phenytoinpräparaten (ein konventionelles Phenytoinsäurepräparat und ein mikrokristallinisches Phenytoinsäurepräparat) wurden nach Einfachadministration und während Gleichgewichtstherapie in vier gesunden männlichen Versuchspersonen bestimmt. Die relative biologische Verfügbarkeit für die konventionelle Tablette im Vergleich zu der mikrokristallinischen Tablette war im Bereich von 48% zu 95% während Gleichgewichtsadministration. Das mikrokristallinische Präparat wurde, wie erwartet, schneller absorbiert. Während Gleichgewichtes war aber diese Absorptionsgeschwindigkeit mit bedeutenden Schwingungen in der Plasmakonzentration während des Dosierungsintervalles verbunden. Die maximale Plasmakonzentration war etwa 50% höher als der Wert am Anfang des Dosierungsintervalles (12 h), wenn das mikrokristallinische Produkt administriert wurde. Der entsprechende Wert war nur etwa 25% für die konventionelle Tablette. Da aufwärtsgerichtete Schwingungen in Plasmakonzentration mit Nebenwirkungen assoziiert werden können, ist die mehr ebene Blutspiegelkurve des konventionellen Produktes klinisch vorteilhafter. Eine verbesserte Geschwindigkeit (rate of bioavailability) ist keine klinische Verbesserung, wenn sie mit größeren Schwingungen in Plasmakonzentration während des Dosierungsintervalles verbunden ist.Keywords
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