Normal values for range of shoulder abduction in men and women aged over 65 years

Abstract
The range of movement of the shoulder in abduction at 45° of flexion was objectively measured using a standard technique in a demographically representative survey of 1000 men and women living in their own homes. Sampling was stratified to obtain approximately equal numbers of those aged 65–74 years and those aged 75 and over. The response rate was 80%. Normal values for shoulder abduction grouped by age and sex are presented as frequency distributions, means and deciles. Information about health problems was also recorded in the survey; the prevalences of these problems and their associations with shoulder abduction have been investigated. Women had significantly lower values for shoulder abduction than men. For both sexes values were on average about 30° lower than those found in younger adults, and about half of the elderly group had values below 120°. The prevalence of specified health problems was high with only 3% of the older group and 6% of the younger group being free from all the specified health problems. There was a significant independent negative association between shoulder abduction and both age and reported health. The associations were more marked in women than in men. This was so for both a cumulated 14-item health index and selected individual health items which included arthritis, lack of mobility and incontinence. The decile values for shoulder abduction for women without these health problems are presented. This provides more appropriate normal data for them; it is more normally distributed and reduces the percentage with a shoulder abduction less than 120° to 30%. For men, such exclusion was not warranted since, although these health problems had significant effects they were rather small. Die Bewegungsspanne der Schulter bei Abduktion unter 45° Flexion wurde objektiv gemessen mit Hilfe einer Standardtechnik in einer demographisch repräsentativen Gruppe von 1000 Männern und Frauen, die in ihren eigenen Heimen wohnten. Die Stichprobengewinnung war geschictet, um in etwa gleiche Anzahlen von 65–74-Jährigen und von über 75-Jährigen zu erhalten. Die Rücklaufquote betrug 80%. Normalwerte für Schulterabduktion in der Gruppierung nach alter und Geschlect werden als Häufigkeitsverteilungen, Mittelwerte und Dezile vorgestellt. Angaben über Gesundheitsprobleme wurden ebenfalls für die Gruppe festgehalten; die Häufigkeiten dieser Probleme und ihre Verknüpfung mit Schulterabduktion wurden untersucht. Frauen hatten signifikant niedrigere Werte im Durchschnitt etwa 30° niedriger als bei jungen Erwachsenen, und etwa die Hälfte der Gruppe Älterer hatter Werte unterhalb 120°. Die Häufigkeit spezifischer Gesundheitsprobleme lag hoch, wobei nur 3% der älteren Gruppe und 6% der jüngeren Gruppe frei von allen der spezifizierten Gesundheitsprobleme war. Es fand sich eine signifikante, unabhängige, negative Verknüpfung zwischen Schulterabduktion und sowohl Alter als auch berichteter Gesundheit. Die Verknüpfungen waren bei Frauen ausgeprägter als bei Männern. Dies betraf sowohl einen kumulierten Gesundheitsindex mit 14 Punkten als auch ausgewählte einzelne Gesundheitspunkte, was Arthritis, Bewegungseinschränkung und Inkontinenz einschloß. Die Dezilwerte der Schulterabduktion bei Frauen ohne diese Gesundheitsprobleme werden vorgestellt. Dies gibt für sie geeignetere Normaldaten; sie sind stärker normalverteilt und reduzieren den Prozentsatz einer Schulterabduktion von weniger als 120° auf 30%. Für Männer war ein solcher Ausschluß nicht geboten, da die Gesundheitsprobleme trotz Signifikanz eine nur kleine Wirkung hatten. L'amplitude de mouvement de l'épaule en abduction à 45° de flexion, a été mesurée objectivement par une technique standardisée, dans un échantillon démographiquement représentatif de 1000 hommes et femmes vivant dans leur propre foyer. L'échantillonnage a été stratifié afin d'obtenir approximativement en nombre égal, ceux âgés de 64 à 74 ans et ceux de 75 ans ou plus. Le taux de réponse a été de 80 %. Les valeurs normales d'abduction de l'épaule selon l'âge et le sexe, sont présentés sous forme de distributions de fréquences, demoyennes et de déciles. L'information sur les problèmes de santé a aussi été enregistrée au cours de l'enquête; les prévalences de ces problèmes et leurs associations avec l'abduction de l'épaule ont été recherchées. Les femmes ont des valeurs d'abduction de l'épaule significativement plus basses que celles des hommes. Pour les deux sexes, les valeurs sont en moyemme d'environ 30 % inférieures à celles d'adultes plus jeunes et près de la moitié du groupe le plus âgé présente des valeurs inférieures à 120°. La prévalence des problèmes de santé déclarés est élevée, avec seulement 3 % du groupe le plus âgé et 6% du groupe le plus jeune qui en sont épargnés. Il y a des associations indépendantes, négatives et significatives entre l'abduction de l'épaule, l'âge et les conditions de santé. Ces associations sont plus prononcées chez les femmes que chez les hommes. Il en est ainsi à la fois pour un indice de santé composé de 14 éléments et pour des éléments de santé individuels sélectionnés, incluant l'arthrite, le manque de mobilité et l'incontinence. Les déciles des valeurs de l'abduction de l'épaule chez les femmes...