Die Behandlung tiefer Venenthrombosen mit Urokinase
- 1 May 1980
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Journal of Molecular Medicine
- Vol. 58 (10) , 521-526
- https://doi.org/10.1007/bf01477069
Abstract
30 patients with deep vein thrombosis were treated with a combination of urokinase and heparin. Clinically relevant improvement was achieved in 2/3 of them with appr. 40,000 IU/h (1,000,000 IU/d) urokinase administered over a period of several days. This indicates that urokinase at this dosage offers a valuable alternative or supplementation to fibrinolytic therapy with streptokinase. With the dosage employed, routine blood coagulation tests are only minimally affected, although a strong enhancement of fibrinolytic activity can be demonstrated by the euglobulin clot lysis time. Plasminogen depletion — as is usually observed with streptokinase therapy — does not occur. Urokinase is well tolerated and there is only a very moderate bleeding tendency. The cost per day of urokinase therapy at the dosage employed is approximately twice that of customary streptokinase therapy. 30 Patienten mit tiefer Venenthrombose wurden mit Urokinase und Heparin behandelt. Hierdurch konnte bei 2/3 der Patienten eine relevante Besserung erzielt werden. Diese günstigen klinischen Ergebnisse zeigen, daß eine mehrtägige Behandlung mit Urokinase in einer Dosierung von ca. 40000 IE/h (1000000 IE/d) bei dieser Indikation eine wertvolle Ergänzung bzw. Alternative zur Streptokinasebehandlung darstellt. Bei dieser Dosierung sind die Gerinnungswerte nur geringfügig verändert, obwohl sich mit der Euglobulinlysezeit eine deutliche Steigerung der fibrinolytischen Aktivität nachweisen läßt. Die unter Streptokinasebehandlung meist ausgeprägte Plasminogenverarmung tritt nicht ein. Die Blutungsneigung ist gering, und auch sonstige Nebenwirkungen sind selten. Die Behandlungskosten pro Behandlungstag betragen bei dieser Dosierung etwa doppelt so viel wie die einer Streptokinasebehandlung.This publication has 33 references indexed in Scilit:
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