Distal femoral fixation of the iliotibial tract

Abstract
The anatomy of the distal femoral fixation of the iliotibial tract was studied in 100 knee joints. A fiber bundle system with three main parts was isolated: (a) the supracondylar bundle oriented from proximal-lateral to distal-medial and fixed to the supracondylar area of the femur; (b) the fibers near to the septum with transverse course between superficial tract and dorsolateral femur; (c) the retrograde tracts which connect Gerdy's tubercle with the dorsolateral femur and form an are bridging the knee joint. Distance measurements over the range of motion of the knee joint revealed isometric conditions only for the insertion point on the dorsolateral femur. The retrograde fibers are believed to be static stabilizers of the lateral side of the knee, and their insertion point on the dorsolateral femur is the correct site for refixation or reefing of the distal iliotibial tract. Die distale femorale Fixierung des Tractus iliotibialis wurde an 100 Kniegelenken untersucht. Es fand sich ein Fasersystem mit 3 Bündeln: ein supracondylärer Ansatz verlief schräg nach distal und inserierte am supracondylärem Femur. Ein weiteres Faserbündel mit querem Verlauf verband oberfächlichen Tractus und dorsolateralen Femur. Das dritte Fasersystem verlief bogenförmig zwischen dem Tuberculum Gerdy und dorsolateralem Femur. Abstandsmessungen zwischen dem Tub.Gerdy und den femoralen Insertionen des Tractus ergaben isometrische Verhältnisse über den Bewegungsumfang des Kniegelenks nur für die Insertionsstelle am dorsolateralen Femur. Der gelenksübergreifende Anteil des distalen Tractus erscheint wesentlich für die statische laterale Stabilisierung des Kniegelenks, die Insertionsstelle am dorsolateralen Femur sollte bei Rekonstruktionen oder Raffungen beachtet werden.