Traumatic Aortic Rupture: Immediate Surgery — Interval Surgery?

Abstract
Anhand des eigenen Krankengutes von in den letzten 12 Jahren behandelten 17 traumatischen Rupturen der Aorta thoracalis descendens im Aorten- isthmusbereich (präoperative Krankenhausletalität bei der Diagnostik: 5,8%, Operationsletahtät: 25%, postoperative Krankenhausletalität: 18,7%) wird die Problematik der Indikationsstellung zur operativen Sanierung der bei den meist schwer polytraumatisierten Patienten bestehenden Aortenverletzungen diskutiert. Die Indikationen zur “Sofort-Operation”, zur “Operation mit aufgeschobener Dringlichkeit” und zur “Operation im Intervall” werden klar herausgestellt. On the basis of our own patient population of the last 12 years which involved 17 traumatic ruptures of the descending thoracic aorta in the isthmus area (preoperative hospital mortahty at the time of diagnosis: 5.8%; surgical mortality: 27%; postoperative hospital mortahty: 18.7%) the problems of assessing indications for surgical intervention in polytraumatized patients with aortic damage are discussed. The indications for “immediate surgery”, for “surgery with delayed urgency”, and for “surgery in the interval” are clearly defined.

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