The geographical distribution of multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, rheumatic heart disease and poststreptococcal nephritis in Sardinia: Climatic and socioeconomic factors

Abstract
The comparative geography of multiple sclerosis (MS) and non-neurological diseases considered to be autoimmune is of great interest. But there are few appropriate investigations. Some have found an increase in the frequency of MS, rheumatoid arthritis and rheumatic heart disease depending on the geographic latitude. Nevertheless, the significance of the latitude effect as an indicator of a possible etiological relationship between MS and these conditions has been questioned. In this paper, the frequency of MS, rheumatoid arthritis, rheumatic heart disease and poststreptococcal nephritis is reported from Sardinia where appreciable differences in climatic and socioeconomic conditions exist. There was a positive correlation of the distribution of MS with the distribution of rheumatic heart disease and poststreptococcal nephritis. On the other hand, no correlation was found with the distribution of rheumatoid arthritis. Die Ähnlichkeit zwischen Multipler Sklerose (MS) und nicht neurologischen autoimmunen Erkrankungen veranlassen zur Annahme, daß einige gemeinsame ätiologische Mechanismen im Spiele sein könnten. Das Problem der vergleichenden geographischen Verteilung von Multipler Sklerose und autoimmuner Krankheit ist wenig untersucht. Einige Forscher fanden eine ähnliche Zunahme der Häufigkeit der MS, rheumatoider Arthritis und rheumatischer Herzkrankheiten bei zunehmenden Breitengraden. Es besteht allerdings Zweifel, ob tatsächlich dieser „latitude effect“ als ein wirklicher Indikator von ätiologischen Gemeinsamkeiten zwischen den genannten Krankheiten anzusehen ist. Wir berichten in der vorliegenden Arbeit über die Häufigkeit von MS, rheumatoider Arthritis und rheumatischen Herzkrankheiten sowie Nephritis nach Streptokokkeninfektionen in Sardinien, wo nennenswerte Unterschiede in Bezug auf klimatische und sozioökonomische Gegebenheiten bestehen. Die Verteilung der MS zeigte eine positive Korrelation mit der Verteilung rheumatischer Herzkrankheiten und von Nephritis nach Streptokokkeninfektion. Andererseits wurde keine Korrelation mit der Verteilung der Polyarthritis rheumatica festgestellt.