Sterblichkeitsanalyse: Wann ist die alleinige Auswertung von Grundtodesursachen zulässig, wann muss multikausal ausgewertet werden?
- 1 January 1990
- journal article
- conference paper
- Published by Springer Nature in International Journal of Public Health
- Vol. 35 (1) , 17-23
- https://doi.org/10.1007/bf01369540
Abstract
Anhand der Todesfälle des Jahres 1979 wurde untersucht, für welche Todesursachen man sich bei Auswertungen auf die Grundtodesursache beschränken kann. Zusätzlich wurde die Zuverlässigkeit der auf der Sterbekarte angegebenen Todesursachen bestimmt, indem anhand einer Stichprobe die Grund-und Nebenursachen mit den entsprechenden Angaben der VESKA-Spitalstatistik verglichen wurden. Die Ergebnisse dieser beiden Analysen geben die Grundlagen, um für jede Todesursache zu entscheiden, ob einerseits eine Auswertung der Grundtodesursache allein ausreicht, oder ob eine multikausale Auswertung nötig ist; anderseits, ob überhaupt die Diagnose verlässlich kodiert und damit analysierbar ist. Uniausale Analysen guter Verlässlichkeit sind in der Regel bei Krebserkrankungen Unfällen und gewaltsamen Todesfällen zulässig. Für die anderen Todesursachen muss das Vorgehen von Fall zu Fall festgelegt werden, wobei die hier präsentierten Informationen eine Entscheidungshilfe darstellen. Les certificats de décès de l'année 1979 ont été étudiés pour savoir dans quelle mesure l'analyse pourrait se limiter à la cause primaire du décès. La validité des causes de décès du certificat a été examinée par comparaison avec les diagnostics hospitaliers du fichier VESKA. Ces analyses permettent de savoir si le traitement de la cause principale des décès suffit ou si une analyse par cause multiple est nécessaire. Les analyses pour cause principales sont valables pour les cancers, les accidents et les morts violentes. Pour les autres causes de décès, la conduite à tenir doit être décidée de cas en cas, en se basnt sur les résultats présentés ici. Data quality is often a critical point in mortality studies. The purpose of the present report is to present criteria for assessing the value of death-certificate-based mortality studies. For this purpose all 57 454 Swiss death certificates of the year 1979 were analysed. Reliability of the diagnosis listed on the death certificate was investigated by comparing for each case of a linked sample of 12 478 deaths the cause of death with medical information available from the hospital record. Retrieval rates (percentage of cases for whith the given diagnosis appears in both registries) were calculated for the primary diagnoses named in each data set. These can be considered as measures of reliability of diagnoses. The graphs given indicate a high reliability for cancers and accidents. Reliability was lower for other causes of death such as cardiovascular diseases, diabetes mellitus, rheumatic diseases. Restriction to the primary cause of death can be accepted for most cancers, accidents and violent deaths. For other causes of death, decisions must be made individually and multicausal analysis may be indicated. In addition, knowledge of the reliability of the diagnoses of interest is necessary for the interpretation of results derived from death certificate-based mortality studies.This publication has 17 references indexed in Scilit:
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