Abstract
In the period between 1981 and 1987, 23 microvascular autotransplantations of intra-abdominal testes were performed on 18 patients at the Royal Manchester Children’s Hospital. Nineteen testes [82.6%] were successfully revascularised; however, four [17.4%] became partially or totally atrophic. Early surgery is recommended — well before the age of 2 years, prior to the onset of testicular damage, in order to reduce the risk of infertility. Although the early results are very encouraging, only long-term, postpuberty follow-up regarding both fertility and malignancy can determine the value of testicular autotransplantation. Zwischen 1981 und 1987 wurden am Royal Manchester Children’s Hospital 23 mikrochirurgische Autotransplantationen wegen Retentio testis abdominalis an 18 Patienten durchgeführt. 19 Testikel (82.6%) konnten erfolgreich revaskularisiert werden; in 4 (17.4%) Fällen, stellte man eine teilweise oder vollständige Atrophie fest. Es wird empfohlen, den Eingriff vor dem zweiten Lebensjahr durchzuführen, bevor pathologische Veränderungen am Hoden stattfinden können, um dem Risiko der Infertilität vorzubeugen. Obwohl die ersten Ergebnisse sehr vielversprechend sind, müssen die Patienten langfristig beobachtet werden. Nach der Pubertät soll die Fertilität kontrolliert und eine maligne Entwicklung ausgeschlossen werden, erst dann wird man den wirklichen Wert der Autotransplantation der Testikel beurteilen können. Entre 1981 et 1987, 23 autotransplantations microvasculaires de testicules intra-abdominaux ont été pratiquées dans le cas de 18 patients au Royal Manchester Children’s Hospital. 19 testicules ont été revascularisés avec succès, soit 82.6%, mais quatre, soit 17.4%, se sont partiellement ou entièrement atrophiés. Il est recommandé de pratiquer cette intervention bien avant l’âge de deux ans, c’est-à-dire avant que les testicules aient pu être endommagés avec risqué de stérilité. Bien que les résultats soient très encourageants à court terme, il y a lieu de suivre les enfants au-delà de la puberté pour verifier la fertilité et l’absence d’évolution maligne et juger ainsi de la valeur de l’autotransplantation des testicules.

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