Serum lipids and blood pressure in relation to age and sexual maturity

Abstract
This study was designed to examine serum lipid profile and blood pressure in relation to age and sexual maturity. Written informed consent to participate was obtained from 42% of the eligible population of two Devon communities. The blood pressure of 343 boys and 336 girls, aged 11–16 years, was recorded and sufficient blood for analysis was obtained from 320 boys and 301 girls. Of these, sexual maturity of 221 boys and 209 girls was visually assessed using the indices developed by Tanner. In girls there was a significant (p < 0·05) correlation between age and serum triglyceride level (r = 0·16) and in boys both serum cholesterol and HDL-cholesterol were significantly (p < 0·01) and negatively correlated with age (r = -0·25 and -0·18 respectively). Girls had significantly higher (p < 0·05) levels of HDL-cholesterol than boys but neither sex demonstrated significant changes (p > 0·05) in serum lipids or lipoproteins with sexual maturity. No significant differences (p > 0·05) were detected between the mean diastolic blood pressures of boys and girls but older boys had significantly higher (p < 0·05) systolic blood pressures than similarly aged girls. Age was positively and significantly correlated (p < 0·01) with blood pressure in both boys (systolic, r = 0·49; diastolic, r = 0·30) and girls (systolic, r = 0·28; diastolic, r = 0·29). More mature children were demonstrated to have both higher systolic and diastolic blood pressures than less mature children (p < 0·05) but when allowance was made for school year group through analysis of co-variance the relationship for diastolic blood pressure in boys no longer remained significant. Blood pressures observed in this study do not raise general cause for concern but the data indicate that unfavourable serum lipid and lipoprotein profiles are common. In der vorliegenden Studie werden Serumlipidprofile und Blutdruck in Abhängigkeit vom Alter und von der sexuellen Reife analysiert. Für zwei Gemeinden aus Devon erklärten 42% der verfügbaren Bevölkerung schriftlich ihr Einverständnis zur Teilnahme. Blutdruckdaten wurden für 343 Jungen und 336 Mädchen im Alter von 11 bis 16 Jahren erhoben, zur Analyse ausreichende Blutmengen konnten von 320 Jungen und 301 Mädchen gewonnen werden. Die sexuelle Reife von 221 der Jungen und 209 der Mädchen wurde anhand der von Tanner entwickelten Kriterien visuell erfaßt. Bei den Mädchen konnte eine signifikante (pr=0.16), und bei den Jungen waren sowohl der Serumcholesterolspiegel als auch HDS-Cholesterol signifikant (pr= −0.25 bzw. r = −0.18). Mädchen wiesen einen signifikant (p0.05). Während die durchschnittlichen diastolischen Blutdruckwerte keine signifikanten (p>0.05) Geschlechtsunterschiede erkennen ließen, wiesen die älteren Jungen im Vergleich zu gleichaltrigen Mädchen signifikant (pr=0.49, diastolisch, r=0.30) als auch bei den Mädchen (systolisch, r=0.28, diastolisch, r=0.29) war das Alter signifikant (pppr=0.16) et chez les garçons, le cholestérol sérique et le HDL-cholestérol sont à la fois corrélés négativement et significativement avec l'âge (r=0,25 et r=−0,18 respectivement). Les filles ont des niveaux de HDL-cholésterol significativement (p0,05) des lipides sériques ou des lipoprotéines avec la maturation squelettique. On ne détecte pas de différences significatives entre les pressions diastoliques moyennes des garçons et des filles, mais les garçons plus âgés présentent des pressions systoliques significativement plus élevées que celles des filles de même age. L'âge est corrélé positivement et significativement (pr=0,30) et chez les filles (tension systolique, r=0,28; tension diastolique r=0,29). Les enfants les plus mûrs présentent des pressions systolique et diastolique plus élevées que celles des enfants les moins mûrs (p<0,05), mais lorsqu'on tient compte du groupe d'âge scolaire par le moyen d'une analyse de covariance, la liaison avec la tension diastolique n'est plus significative chez les garçons. Les pressions sanguines observées dans cette étude ne soulèvent pas d'interrogations particulières, mais les données indiquent que des profils défavorables de lipides sériques et de lipoprotéines, sont fréquents.