Immunologic Aspects of Otitis Media

Abstract
The cellular immune response in otitis media with effusion consisted of granulocytic cells in the majority (60-70%) of cases, while the monocytic-lymphocytic cells formed the bulk of cells present in 20%. A considerable number (15-20%) of serous, seromucinous and mucoid effusions had sparse cellular populations. T-lymphocytes, marked with α-naphthyl-acetate-esterase (ANAE) constituted the majority of lymphocytes and were present in effusion liquids in numbers similar to those in blood. Tests with E-rosettes confirmed the results obtained with ANAE stain, The finding that T-lym-phocytes are present in normal numbers may link the mucosal damage to the delayed-type hypersensitivity reaction. Another explanation of mucosal damage may be sought in immune complexes, which have recently been found to be present in many sterile middle ear liquids. Zusammenfassung Der zelluläre Immunrespons in der sekretorischen Mittel-ohrentzündung bildete sich in Mehrzahl (60-70%) aus Granulozyten und die Monozyten-Lymphozyten waren die zahlreichsten Zellen in 20%. Eine Menge (15-20%) Flüssigkeiten aus verschiedener Konsistenz enthielt nur wenige Zellen. Die α-naphthyl-acetate-esterase (ANAE) markierten T-Lymphozyten bildeten die Mehrzahl der Lymphozyten und entsprachen den Verhältnissen im Blut. Die E-Rosetten-Markierung der T-Lymphozyten gab die-selben Werte wie das ANAE-Testverfahren. Die normale Zahl der T-Lymphozyten ermöglicht eine verspätete Hypersensitivitätsreaktion. Eine andere Erklärung für die Schleimhautreaktion wäre eine Formation von Immun-komplexen, die jetzt eben in vielen sterilen Mittelohrflüs-sigkeiten gefunden sind.

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