Buprenorphin wurde im Hinblick auf seine peridurale Anwendung bei orthopädischen Operationen untersucht. Folgende Gruppen wurden untereinander verglichen: Folgende Parameter wurden bestimmt: Die Anschlagzeit bis zur Auslösung einer operativen Analgesie war in Gruppe 2 und 3 im Vergleich zu Gruppe 1 um ca. 16 Minuten verkürzt (p< 0,005). Intraoperativ mußte in Gruppe 3 in 20 % aller Fälle nachinjiziert werden, während in Gruppe 1 55 % eine Nachinjektion benötigten. Zwischen Gruppe 1 und Gruppe 4 bestand kein signifikanter Unterschied. Die postoperative Analgesiedauer war mit 18 Stunden in Gruppe 3 die längste. In Gruppe 4 betrug die Analgesiedauer 13 Stunden und in Gruppe 1 zehn Stunden. Eine Atemdepression konnte in keinem der Fälle registriert werden. Lediglich eine Sedierung war bei älteren Patienten (> 60 Jahr) der Gruppe 3 und 4 zu beobachten. Auf Grund der längeren intra- und postoperativen Wirkdauer sowie der schnelleren Anschlagzeit wird die peridurale Kombination Bupivacain mit Buprenorphin von uns empfohlen. Buprenorphin 0.3 mg has been used for peridural anaesthesia in 70 patients undergoing orthopaedic surgery. In order to determine its analgesic effectivity, the patients were divided into four groups: The following parameters were determined: Compared to groups 2 and 3 there was a slower onset of action in groups 1 and 4. The difference was statistically significant when compared to group 1 (p<0.005). The addition of intramuscular buprenorphine to bupivacaine analgesia did not result in a faster onset of action. With a mean operation time of 85 minutes, 20 % in group 3 required an additional injection of the local anaesthetic, whereas 53 % in group 1 required a reinjection to maintain intraoperative analgesia (p < 0.05). There was no difference between groups 1 and 4. Postoperative pain relief continued for about 18 hours in group 2 and 3 compared to 10 hours in group 1 (p < 0.05). Up to the fourth hour after administration of peridural buprenorphine, there were no changes in respiratory frequency and tidal volume. Within 24 hours there were no signs of respiratory depression. Older patients of group 3 and 4 were characterised by pronounced sedation. By using buprenorphine epidurally, as an analgesic supplement to bupivacaine, prolonged intraoperative, postoperative analgesia and a more rapid onset of action can be obtained.