Abstract
SUMMARY: Twenty‐four children with Down syndrome, aged six to 14 years, were tested with audiometry sis to nine weeks after insertion of tvmpanostomy tubes for bilateral secretory otitis media (SOM). There was no improvement in hearing in 40 per cent of ears, compared with only 9 per cent of ears in 21 age‐matched controls with bilateral SOM. Tympanostomy tubes for SOM in children with Down syndrome have a high short‐term failure rate, which should be explained to the parents before insertion, and the children should have audiometry tests shortly after the operation. Persistent hearing‐loss may require the fitting of hearing aids. Management should involve ensuring that the children are in a situation in which they can hear as well as possible, and making allowances for the hearing impairment.RÉSUMÉ: Efficacitéá court ternie de tubes de tympanostomie pour des otites sécrétoires rrioyennes chez des enfants trisomiques 21Un audiogramme a éteA pratiqué chez 24 trisomiques 21, ǎgés de six á 14 ans, six á neuf semaines après I'insertion d'un tube de tympanostomie pour otites moyennes sécrétoires bilaterales (SOM). II n'y avait pas d'amélioration de I'audition pour 40 pour cent des oreilles, chiffrr á comparer á seulement neuf pour cent des oreilles chez 21 contrǒles appariés en ǎge et avec SOM bilatérales. Les tubes de tympanostomie chez les trisomiques 21 ont un taux ééve d'echec, ce qu'il faut expliquer aux parents avant la pose, et un contróle audiométrique doit étre effectué précocement après I'intervention. Une perte auditive persistante peut justifier une prothése auditive. La prise en charge doit inclure la recherche que les enfants sont en situation d'entendre aussi bien que possible, faisant une correction des défauts d'audition.ZUSAMMENFASSUNG: Kurzzeitwirkung yon Paukenröhrchen bei seröser Otitis media bei Kindern mit Down S, vndrotn 24 Kinder mit Down Syndrom in Alter zwischen sechs und 14 Jahren wurden sechs bis neun Wochen nach dem Einsetzen von Paukenrohrchen zur Behandlung einer serosen Otitis media audiometrisch getestet. Bei 40 Prozent der Ohren konnte keine Besserung der Horleistung festgestellt werden, im Vergleich zu nur 9 Prozent der Ohren bei altersentsprechenden Kontrollen mit bilateraler SOM. Paukenröhrchen zur Behandlung einer SOM haben bei Kindern mit Down Syndrorn eine hohe Versagerrate, was den Eltern vor der Operation erklárt werden sollte, und die Kinder sollten kurz nach der Operation audiometrisch getestet werden. Persistierender Hörverlust kann die Anpassung von Hörgeräten erforderlich machen. Die Behandlung muβ darauf ausgerichtet sein, daβ die Kinder unter Berücksichtigung des Hörverlustes so gut wie möglich hören können.RESUMEN: Ejicacia a corto plazo de la rimpanosromíu con tubo en la oriris media secretom en nin̂os coti sindrome de DownVeinticinco nin̂os con sindrome de Down de seis a 14 an̂os fueron examinados con audiometria al cabo dc seis a nueve meses de la inserción de la tubos de tirnpanoscopia por otitis media secretora bilateral (OMS). No habia mejora en la audición en el 40 por ciento de 10s oidos, en comparación con el 9 por cicnro de oidos en 21 controles de la misma edad con OMS bilateral. La timpanostomia con tuho por OMS en nin̂os con sindrome de Down tiene un porcentaje alto de fallo a corto plazo, cosa quc deberia esplicarse a los padres antes de la inserción; los nin̂os deben ser esaminados con audiometria poco después de la operación. La persistencia de la hipoacusia puede requerir la adaptación de audifenos. El manejo deberia asegurar que 10s nin̂os estan en situación de oir lo mejor posible, haciendo prestaciones para los nin̂os con la dificultad de oir.