Beneficial effect of oral retinoid in psoriatic hyperproliferation

Abstract
In 16 patients with generalized psoriasis treated with oral retinoid (Ro 10-9359; 1 mg/kg body weight/day) autoradiographic studies were performed before, and 24h, 48h, 1 week and 3 weeks after beginning of treatment on involved and non involved epidermis. During the first week no significant changes of all cellular parameters were found. However, after 3 weeks of continuing medication the increased 3H-thymidine labelling index was markedly lowered and the prolonged DNA synthesis time was shortened; whereas, the cell cycle time remained unaffected. The findings revealed that oral retinoid has a distinct influence on epidermal cell proliferation towards normalization in both involved and non involved epidermis in psoriasis. The time needed for this effect indicates that the drug does not directly interfere with the cell cycle. It seems reasonable, therefore, to combine oral retinoids as a basic adjuvant drug with other antipsoriatic techniques, such as retinoid + anthralin, retinoid + PUVA, retinoid + UVB. Bei 16 Psoriatikern mit generalisierter Psoriasis, die unter oralet Retinoid-Therapie standen (1 mg/kg Körpergewicht täglich), wurden 24h, 48h, 1 Woche und 3 Wochen nach Therapiebeginn autoradiographische Untersuchungen an der befallenen und nicht befallenen Epidermis durchgeführt. Während der ersten Behandlungswoche fanden sich keine signifikanten Veränderungen der zellkinetischen Parameter, doch nach 3wöchiger Therapie kam es zu einer Minderung des gesteigerten 3H-Markierungsindex und zu einer Verkürzung der verlängerten DNS-Synthesezeit; die mittlere Generationszeit blieb weiterhin unbeeinflußt. Diese Befunde zeigen, daß orale Retinoidgaben die veränderte Zellkinetik bie Psoriasis günstig beeinflussen, und zwar sowohl in befallener als auch in nicht befallener Epidermis. Die lange Latenzzeit spricht dafür, daß das Medikament nicht unmittelbar in den Zellcyclus eingreift. Damit wird der gute additive Effekt des Retinoids in der kombinierten klinischen Anwendung mit anderen antipsoriatischen Maßnahmen (Retinoid + Anthralin, Retinoid + PUVA, Retinoid + UVB) verständlich.