Isokinetic knee extension strength and pain before and after advancement osteotomy of the tibial tuberosity

Abstract
In 30 patients with patellofemoral chondromalacia and osteoarthrosis the maximal isokinetic knee extension strength was measured. The pain evoked during the recordings was rated on a nine-grade scale. The peak extension torques were markedly lower than in the non-diseased knee and in a reference group of healthy volunteers. Twenty months after advancement of the tibial tuberosity, the muscle strength was significantly increased and pain significantly alleviated, well parallelling the clinical improvement. Intra-articular anaesthesia almost instantaneously increased the knee extension torque considerably, although knee pain was unchanged. Bei 30 Patienten mit Chondromalacia patellae oder femoropatellarer Arthrose wurde die maximale isokinetische Kniestreckkraft bestimmt. Nach jeder Messung gab der Patient die Intensität des Knieschmerzes an einer neun-Punkte-Skala an. Verglichen mit dem gesunden Bein und einer normalen Referenzgruppe war die Streckkraft stark erniedrigt. Durchschnittlich 20 Monate nach Ventralisierung der Tuberositas tibiae wurde eine signifikante Erhöhung der isokinetischen Muskelkraft sowie eine signifikante Verminderung des Anstrengungsschmerzes notiert, welche mit der klinischen Verbesserung der Patienten in gutem Einklang standen. Intraartikuläre Anaesthesie führte trotz unveränderten Knieschmerzes fast momentan zu einer Vervielfachung der Streckkraft.