Diagnostischer Wert der bronchoalveolären Lavage bei Patienten mit opportunistischer und nicht opportunistischer bakterieller Pneumonie

Abstract
In 29 patients with community-acquired pneumonia, 24 patients with hospital-acquired pneumonia and 35 patients with pneumonia in the immunocompromised host the diagnostic value of bronchoalveolar lavage (BAL) with quantitative bacterial and fungal cultures was studied; 32 patients with noninfectious pulmonary diseases and 14 healthy volunteers served as controls. An infectious etiology could be established in 81% of the pneumonia patients without differences between the three groups; significant infection was associated with colony counts of ≥ 104 cfu/ml. Prior antibiotic therapy lowered the yield of BAL culture only in community-acquired pneumonia (94%vs 55% positive cultures in untreatedvs pretreated patients, pvs 54% in lobar or segmental infiltrates, p4 cfu/ml korreliert. Eine vorausgegangene antibiotische Therapie verminderte die Ausbeute der Lavagekultur nur bei ambulant erworbener Pneumonie (94%vs. 55% positive Kulturen in unbehandeltenvs. vorbehandelten Patienten, pvs. 54% bei lappen- oder segmentbegrenzten Infiltraten, p<0,001). Therapeutische Konsequenzen der BAL ergaben sich durch Resistenz der kultivierten Erreger gegenüber der vorab definierten empirischen Chemotherapie in 41% (ambulant erworben) bzw. 43% (Immunsuppression) und 67% (hospitalerworbene Pneumonie).