Prediction of clinical outcome in patients with non-ST-elevation acute coronary syndrome (NSTE-ACS) using the TIMI risk score extended by N-terminal pro-brain natriuretic peptide levels
- 1 November 2007
- journal article
- Published by Springer Nature in Wiener klinische Wochenschrift
- Vol. 119 (21-22) , 626-632
- https://doi.org/10.1007/s00508-007-0892-2
Abstract
HINTERGRUND: Das "N-terminal pro-Brain Natriuretic Peptide" (Nt-proBNP) ist ein starker, unabhängiger Prädiktor von Tod bei Patienten mit akutem Koronarsyndrom. In dieser Studie untersuchten wir, ob die Messung von Nt-proBNP eine zusätzliche prognostische Relevanz bei Patienten mit instabiler koronarer Herzkrankheit hat, welche nach dem klinischen "TIMI-risk score" als "Niedrig"-, "Mittel"- und "Hoch"-Risiko für kardiovasculäre Ereignisse eingestuft wurden. METHODIK: Nt-proBNP wurde bei 145 konsekutiven Patienten mit normaler linksventrikulärer Funktion und typischen Stenokardien in den letzten 24 Stunden bestimmt. Mittels der speziellen Klassifikations- und Regressionsbaum-Analyse wurde die prognostische Bedeutung von Nt-proBNP zusätzlich zum TIMI Score untersucht. Die Plasmakonzentrationen von Nt-proBNP wurden dabei mit dem ELISA-Assay von Biomedica (Wien, Österreich) gemessen. Der obere Normwert dieses Assay liegt bei sehr hohes Risiko (Nt-proBNP ≥5225 pg/ml), Hoch-Risiko (TIMI "Hoch"-Risiko oder "Mittel"-Risiko plus Nt-proBNP >2827 pg/ml), Mittel-Risiko (TIMI "Mittel"-Risiko plus Nt-proBNP ≤2827 pg/ml) und Niedrig-Risiko (TIMI "Niedrig"-Risiko). Die Fläche unter der ROC-Kurve war 0,772 für den TIMI Score alleine und 0,863 für den "kombinierten" Risikoscore (p < 0,001). ZUSAMMENFASSUNG: Die zusätzliche Verwendung von Nt-proBNP zum TIMI Risiko-Score ergibt einen "kombinierten" Risiko-Score, welcher die Risikoprädiktion von Patienten mit instabiler koronarer Herzkrankheit wesentlich verbessert. BACKGROUND: N-terminal pro-brain natriuretic peptide (Nt-proBNP) is a strong independent predictor of death in acute coronary syndromes. In order to improve risk assessment in patients with unstable coronary artery disease we investigated the role of the additional determination of Nt-proBNP levels in patients sub-grouped into high-, medium- and low-risk groups according to the TIMI risk score. METHODS: Nt-proBNP was determined in 145 consecutive patients admitted to our clinic with typical anginal pain in the past 24 hours and normal left ventricular function. Using classification and regression tree analysis, we investigated whether Nt-proBNP levels provide clinically relevant prognostic information in addition to the TIMI risk score. Nt-proBNP concentrations were determined using a commercially available assay from Biomedica, Austria. The normal range of this assay is P = 0.001 and P < 0.001, respectively). Patients with Nt-proBNP levels >5225 pg/ml had the highest mortality rate, independent of their TIMI risk classification. In the subset of patients with Nt-proBNP ≤5225 pg/ml, patients at TIMI medium risk but with Nt-proBNP above 2827 pg/ml had significantly higher mortality than patients with lower levels of Nt-proBNP (P = 0.03). Accordingly, we developed a combined risk score consisting of four risk groups: very high (Nt-proBNP ≥5225 pg/ml), high (TIMI high-risk group or TIMI medium-risk group and Nt-proBNP >2827 pg/ml), medium (TIMI medium-risk group and Nt-proBNP ≤2827 pg/ml) and low (TIMI low-risk group). The area under the receiver operating characteristic curve was 0.772 for the TIMI score alone and 0.863 for the combined risk score (P < 0.001). CONCLUSION: Determination of plasma Nt-proBNP levels and incorporation of these into TIMI risk classification by creating a combined risk score significantly improves risk assessment of patients with unstable coronary artery disease.Keywords
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