tiologie, Therapie und Prognose der Osteochondrosis dissecans der Talusrolle
- 1 January 1975
- journal article
- abstracts
- Published by Springer Nature in Archives of orthopaedic and trauma surgery
- Vol. 83 (1) , 45-55
- https://doi.org/10.1007/bf00415980
Abstract
1. It must be considered a fact that in the genesis of osteochondrosis dissecans of the medial as well of the lateral talar dome a traumatic event is of decisive importance. In regard to the idiopathic type of osteochondrosis dissecans, it is usually the medial talar dome which is affected, but even here the traumatic genesis is prominent. Proof of a traumatic genesis is established once the following suppositions are satisfied: diagnosis of an adequate trauma, a nearly uninterrupted anamnesis of pain, a process at the edges visible in the radiogram. 2. Surgical treatment is imperativ in cases of cartilage floating with the danger of blocking. Excision of the focus including the injured and necrotic subchondral spongiosa and transplantation of healthy spongiosa can ward off a dissecation and thus damage of the joint cartilage as well as a sinking of the cartilage into the focus. However, there is no imperious indication for surgical intervention. 3. Development of arthrosis is rare, even after a long follow-up period up to 25 years. Serious complaints like pain during stress or rest are exceptional. Arthrodesis of the ankle joint as suggested by Schnabert (1939), is not necessary even in cases there the talar dome appears to be totally decayed in the radiogram, since over the years there is a definite discrepancy between the findings in the radiogram and the subjective complaints. 4. We noted an enlargement of the osteochondrotic process in singular cases, and parallel to this a deterioration of the clinical picture. Restitutio ad integrum in the radiogram has never been seen even in patients who have been free of symptoms for 25 years. 1. Sowohl bei der Osteochondrosis dissecans der medialen als auch der lateralen Talusrolle muß davon ausgegangen werden, daß das Trauma in der Genese eine entscheidende Rolle spielt. Die idiopathische Osteochondrosis dissecans ist sicher medial häufiger als lateral an der Talusrolle, jedoch überwiegt auch medial die traumatische Genese bei weitem. Als Beleg des Unfallzusammenhangs muß für die traumatische Genese die Forderung nach dem Vorliegen eines adäquaten Traumas, einer weitgehend lückenlosen Schmerzanamnese. einem röntgenologisch kantenständigen Herd erfüllt sein. 2. Operative Behandlung ist zwingend indiziert bei freier Gelenkkörperbildung mit Einklemmungserscheinungen. Eine Stanzung des Herdes mit Entnahme der zerstörten und nekrotischen subchondralen Spongiosa und Transplantation gesunder Spongiosa kann eine Dissekatbildung und damit Zerstörung des Gelenkknorpels sowie sein Einsinken in den Herd verhindern. Eine zwingende Operationsindikation dafür besteht nicht. 3. Die Entwicklung einer Arthrosis, auch nach Langzeitbeobachtung bis zu 25 Jahren, ist selten. Starke Beschwerden wie Belastungs- und Ruheschmerzen gehören zu den Ausnahmen. Eine Arthrodese des oberen Sprunggelenkes, wie von Schnabert (1939) vorgeschlagen, ist nicht einmal bei weitgehender röntgenologischer Zerstörung der Talusrolle indiziert, da zwischen Röntgenbefund und Beschwerdebild über Jahrzehnte hinweg eine deutliche Diskrepanz bestehen kann. 4. Eine Vergrößerung des osteochondrotischen Herdes ist nach unserer Beobachtung in Einzelfällen zu beobachten. Dem parallel geht eine Verschlimmerung des klinischen Befundes. Eine röntgenologische Restitutio ad integrum wird selbst nach 25jähriger Beschwerdefreiheit nicht beobachtet.Keywords
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