Abstract
We report the case of a female patient who had severe thrombotic complications in peripheral (V. jugularis, subclavia, brachialis, poplitea) and visceral (portal and splenic) veins 4 years after the first diagnosis of severe ulcerative pancolitis. A thrombolysis therapy for subclavian and jugular vein thrombosis was performed without complication, but she soon developed acute thrombosis of the hepatic veins (acute Budd-Chiari syndrome). She quickly recovered after liver transplantation and now - 6 years later - she lives a normal life with continuous anticoagulation and medical therapy of the colitis. 3 possible causes for the severe coagulation defect in this patient can be supposed: Thrombocytosis, protein C deficiency and an antiphospholipid antibody syndrome. Wir berichten über eine Patientin mit schwerer Pancolitis ulcerosa, die nach 4-jähriger Krankheitsdauer akute Thrombosen verschiedener peripherer (V. jugularis, subclavia, brachialis, poplitea) und viszeraler (V. portae, V. lienalis) Venen entwickelte. Sie überstand komplikationslos eine Urokinase-Lysetherapie bei Thrombose der V. subclavia und V. jugularis, erkrankte dann aber an einem akuten Verschluss der Lebervenen (Budd-Chiari-Syndrom). Nach einer Lebertransplantation erholte sie sich rasch und führt jetzt - 6 Jahre später - unter kontinuierlicher Antikoagulation und medikamentöser Therapie der Kolitis ein normales Leben. Als Ursache der schweren Gerinnungsstörung kommen eine Thrombozytose, ein Protein-C-Mangel und ein Antiphospholipid-Antikörpersyndrom infrage.