Berstungsdrucke des enterotomierten Rattencolons unter Proteinaseinhibition

Abstract
In the early postoperative period (third postoperative day) the colonic enterotomies show 45 per cent higher bursting pressure following administration of Aprotinin than the control group (p<0,02). On the fifth postoperative day no difference was noted between both groups. The interpretation of the results is difficult because specific parameters such as collagen content and collagenase activity were not determinated. The relationship between colonic anastomotic breakdown and collagenase and therefore the question of collagenase inhibition have to be discussed. It is suggested that activation of procollagenase is prevented because trypsin and kallikrein are inhibited by Aprotinin. In der frühen postoperativen Phase (3.p.op. Tag) zeigen Enterotomien des Rattencolons nach Aprotinin-Applikation einen 45% höheren Berstungsdruck als die Kontrollgruppe (p<0,02). Am 5. p.op.Tag kann kein Unterschied festgestellt werden. Die Interpretation der Ergebnisse ist wegen fehlender direkter Parameter wie Kollagengehalt und Kollagenaseaktivität hypothetisch. Ein Kausalzusammenhang Insuffizienz-Kollagenaseaktivität, wie sie vor allem für Dickdarmanatomosen postuliert wird und die Frage der Kollagenaseinhibition wird diskutiert. Möglicherweise wird die Aktivierung der Prokollagenase durch Kallikrein und Trypsin blockiert, da diese Proteasen durch Aprotinin gehemmt werden.

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