Abstract
Single drug therapy with either phenytoin or primidone resulted in complete seizure control in 11 of 35 patients (31%) referred to an epilepsy clinic for treatment of uncontrolled chronic epilepsy with complex-partial seizures. Complete seizure control was associated with an increase in the mean plasma concentrations from 14 μg/ml to 23 μg/ml phenytoin and from 34 μg/ml to 40 μg/ml phenobarbitone with no change in the antiepileptic drug. Insufficiently low plasma concentrations of less than 11 μg/ml phenytoin or phenobarbitone were measured at the first visit in 14 patients (40%). Non-compliance was admitted by eight patients (23%). Optimum single drug therapy is of considerable clinical value in intractable epilepsy with complex-partial seizures. Eine Monotherapie mit Phenytoin oder Primidon führte zur Anfallsfreiheit bei 11 von 35 Patienten (31%), die wegen schwerbehandelbarer psychomotorischer Anfälle eine Epilepsieambulanz aufsuchten. Anfallsfreiheit trat auf bei einem Anstieg der mittleren Plasmakonzentration von 14 μg/ml auf 23 μg/ml Phenytoin und von 34 μg/ml auf 40 μg/ml Phenobarbital. Ein Wechsel der Medikamente war nicht notwendig. Während der ersten Untersuchung wurden bei 14 Patienten (40%) zu niedrige Plasmakonzentrationen von weniger als 11 μg/ml Phenytoin oder Phenobarbital gefunden. 8 Patienten (23%) gaben eine unregelmäßige Einnahme der Medikamente (non-compliance) zu. Eine konsequente Monotherapie ist von klinischem Wert für die Behandlung von schwerbehandelbaren Epilepsien mit psychomotorischen Anfällen.